Ez a tartalom 1184 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
Az MTÜ tiszteletre méltó belföldi kampányának lehetőségei, eredményének kilátásai ugyancsak korlátozottak. A hiányzó külföldi keresletet csak szerény mértékben pótolhatják a belföldi vendégek, nem csupán volumenük, hanem vásárlóerejük miatt is. Már az is intő jel lehet, hogy 2019-ben a kereskedelmi és a magánszálláshelyeknél egyaránt megtorpant a belföldi forgalom gyarapodása.
A Központi Statisztikai Hivatal november 6-án hozta nyilvánosságra a kereskedelmi szálláshelyek első három negyedévének adatait. Ennek alapján már jól megbecsülhetőek azok a veszteségek, amelyeket ebben a körben a fővárosi turizmus elszenvedett.
A „boldog békeidőnek” számító 2019-ben Budapesten 83 ezer férőhely várta a vendégeket a kereskedelmi szálláshelyeken.
További 45 ezer férőhely volt elérhető a 21 ezer szobát üzemeltető 11 ezer vállalkozónál a magánszálláshelyeken, kétharmad részben az ötödik, hatodik és hetedik kerületekben. A szállodák száma akkor 210 volt 21 ezer szobával és 46 ezer férőhellyel. A járvány fokozatosan halványított el sok mindent, kibontakozására már március második felében úgy reagáltak a szálláshelyek, hogy egy részük részlegesen vagy teljesen beszüntette működését, csökkentette alkalmazottainak számát. Az „önkéntes száműzetés” a szállodák esetében azzal járt, hogy működő kapacitásuk a májusi mélypont után idén augusztusban is csak a tavalyi háromnegyed része volt.
Mivel a magánszálláshelyekről a KSH-nak év közben nincs adata, ezért csak feltételezni lehet, hogy ezek a szálláshelyek az alkalmazkodásban hasonlóan viselkedhettek, mint a kereskedelmi szálláshelynek minősülő panziók, így működő kapacitásuk idén augusztusban 17-18 ezer szoba és 35-38 ezer férőhely lehetett.
A járvány terjedésével párhuzamosan – mint Európában mindenütt – országosan a belföldi vendégforgalomra helyeződött a hangsúly, belátva, hogy ha ez nem is menti majd meg a turizmus 2020. évét, a veszteségeket azért szerényen enyhítheti. Budapest esetében egyelőre ez a lehetőség is csak halvány reménynek tűnik, hiszen a főváros tavalyi első kilenc, havi 914 ezer vendégéjszaka belföldi forgalmával a régiók rangsorában a hatodik, idén viszont már csak az utolsó előtti helyen áll (433 ezer éjszaka).
A folyamatok drámaiságát jól mutatják a havonkénti szállodai adatok, amelyeken élesen kirajzolódik a forgalom beszakadása úgy a külföldi, mint a belföldi vendégéjszakák esetében idén márciustól. Augusztusban a belföldi forgalom egy rövid pillanatra magához térni látszott, hogy azután a szeptember ismét alul teljesítsen.
Mindezek fényében már természetes, hogy egészen lehangoló képet mutatnak a szállodai foglaltsági adatok is, és ha nem történik valami váratlan fordulat és a vendégek nem térnek vissza, nyilvánvalóan újabb bezárások következnek majd rövidebb vagy hosszabb időre. Szakmai vélekedések szerint a hotelek általában 35-40%-os kihasználtság körül kezdenek nyereségessé válni, a tartalékok pedig nyilván végesek.
A kereskedelmi szálláshely bevételek 10 év alatt éves összevetésben 101 milliárdról két és félszeresükre, 250 milliárdra nőttek, 2020 első három negyedévében azonban ez a szám 184 milliárdról 48 milliárdra zsugorodott.
Kilenc hónap alatt összességében a belföldi vendégforgalom Budapesten eddig 47 százalékkal, a külföldi ezzel szemben 76 százalékkal, a bevételek összességükben 74 százalékkal maradtak el a tavalyitól. Az idei forgalomnak ez a szintje – a belföldi vendégfogalom és a bevételek tekintetében bizony csak a 2012-2013. évinek felel meg.
Érdemes egy pillantást vetni arra, vajon hogyan reagáltak a szálláshely-szolgáltatók árpolitikájukkal a kialakult nehéz helyzetre. Az (egyelőre) talpon maradott szállodák és panziók egyaránt a drasztikusan zuhanó forgalomra az árak csökkentésével feleltek. A szállodák július kivételével 25-30 százalékkal, a panziók ennél is jobban, 35-50 százalékkal alacsonyabb szobaárakat alkalmaztak, nyilvánvalóan tudomásul véve, hogy a belföldi célközönség fizetőképessége alacsonyabb az évek óta megszokott külföldi vendégeknél, vendéget pedig mindenképpen szerezni kellett (és kell) a minimális rentabilitás fenntartása miatt. Feltételezhetjük, hogy a magánszálláshelyek alkalmazkodási technikákban, árszínvonalban a panziókhoz hasonlíthattak leginkább.
Budapest az első kilenc hónap során a kereskedelmi szálláshelyi szegmensben 136 milliárd forint veszteséget szenvedett az eddig kieső 6 millió külföldi és fél millió belföldi éjszaka következtében.
Az említett számokhoz nyugodtan hozzá lehet becsülni azt az összeget, amelyet a magánszálláshelyek elmaradt vendégforgalma okozott, továbbá azokat az elmaradt áru- és szolgáltatásvásárlásokat, amelyek a napi látogatókhoz kapcsolódnak. A külföldi vendégforgalom országos veszteségeinek 72, a belföldinek 11, bevételek hiányának pedig 61 százaléka köthető Budapesthez.
(Cikkünket teljes terjedelmében a Vállalkozói Értesítő-Vendéglátás és Turizmus decemberi számában olvashatják)
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól