A speciális gazdasági események – például a támogatások, a rendkívüli gazdasági műveletek és a végelszámolások – számviteli kezelése összetett, és pontos jogszabály-értelmezést igényel. A hibás bizonylatolás vagy téves elszámolás támogatás visszafizetését vagy jogvitát is eredményezhet, ezért az átláthatóság kiemelt feladat minden szakember számára.
A támogatások számviteli és jogi alapelvei
A támogatások elszámolása során a számviteli törvény előírásai mellett a támogatói okirat és az államháztartási szabályok az irányadók. A támogatások lehetnek vissza nem térítendő, visszatérítendő vagy vegyes típusúak. A bevételek csak akkor mutathatók ki, ha a támogatás jogszerűen elnyert és a szükséges feltételek teljesültek, ellenkező esetben a kapott összeget kötelezettségként kell nyilvántartani. A költségek elszámolásánál az időbeli elhatárolás és az összemérés elve biztosítja, hogy a támogatás bevétele és a hozzá kapcsolódó ráfordítás azonos időszakban jelenjen meg. A könyvelés során figyelni kell az előlegek kezelésére, a részben teljesített feltételek elhatárolására és a támogatás cél szerinti felhasználásának dokumentálására.
A támogatói okirat értelmezésének gyakorlati szempontjai
A támogatói okirat a támogatás elszámolásának alapdokumentuma, ezért annak minden pontját a könyvelés megkezdése előtt át kell tekinteni. A gazdálkodónak meg kell határoznia, mely költségek minősülnek elszámolhatónak, milyen időszakra vonatkozik a támogatás, és milyen bizonylatokat fogad el a támogató. Ha a támogatói okiratban rögzített feltételek eltérnek a szervezet belső könyvelési gyakorlatától, az elszámolás előtt módosítani kell a belső eljárásrendet. Fontos a támogatható költségek és a teljesítési határidők egyértelmű beazonosíthatósága.
Bizonylatolás és könyvvezetés követelményei
A támogatások elszámolásához csak olyan bizonylatok fogadhatók el, amelyek a támogatói okiratban meghatározott formában és adattartalommal igazolják a költségek felmerülését. A leggyakrabban elfogadott dokumentumok a számlák, bérjegyzékek, megbízási szerződések, teljesítési igazolások és bankkivonatok. A bizonylatoknak tartalmazniuk kell a támogatási szerződés hivatkozási számát vagy projektazonosítóját. Elektronikus számlák esetén a megőrzési és hozzáférési szabályokat külön ellenőrizni kell. A könyvelés során a támogatás pénzügyi rendezésekor előlegként, a feltételek teljesülésekor pedig bevételként kell kimutatni az összeget, az időbeli elhatárolás elve alapján.
Visszafizetési kötelezettségek
A leggyakoribb hiba, hogy a költségek nem a támogatási időszakra esnek, vagy nem felelnek meg a támogatói okiratban rögzített feltételeknek. Szintén gyakori probléma a hiányos bizonylatolás, például a számlákon hiányzik a projektazonosító, vagy nem áll rendelkezésre a szerződés. Gondot okoz az is, ha a támogatott a kapott összeget idő előtt bevételként könyveli, anélkül hogy a feltételek ténylegesen teljesültek volna. Az ilyen hibák könnyen vezethetnek a támogatás részleges vagy teljes visszafizetéséhez, illetve a jövőbeli pályázati lehetőségek korlátozásához.
A végelszámolás számviteli folyamata
Az eljárás megkezdésekor nyitó végelszámolási mérleget kell készíteni, amely a tevékenység befejezéséig fennálló eszközöket, forrásokat és kötelezettségeket tartalmazza. A végelszámolás ideje alatt a társaság folytathatja tevékenységét, de az ügyletek célja kizárólag a folyamatban lévő ügyek lezárása, a követelések behajtása és a kötelezettségek rendezése lehet.. A bevételeket és ráfordításokat időarányosan kell elszámolni. Az eljárás végén záró beszámolót és vagyonfelosztási javaslatot kell készíteni, amely a megszűnés cégbírósági bejegyzésének alapját képezi. A hibák megelőzése érdekében célszerű a végelszámolás ideje alatt folyamatos egyeztetést végezni a könyvvizsgálóval és az adóhatósággal.
Vagyonfelosztás, követelésrendezés és iratátadás
Vagyonfelosztáskor először a fennálló kötelezettségeket kell rendezni, ideértve az adó- és járulékfizetési kötelezettségeket is. A fennmaradó eszközök (például pénzeszközök, követelések vagy tárgyi eszközök) a tagok között a társasági szerződés vagy a törvényi szabályok szerint oszthatók fel. A követeléseket a zárás előtt célszerű behajtani vagy értékesíteni, mert a megszűnés után erre már nincs lehetőség. Az iratátadás során a számviteli, adózási és egyéb jogszabályok által előírt megőrzési időt (jellemzően nyolc év) biztosítani kell, és meg kell jelölni az iratőrzés helyét és felelősét. Az eljárás akkor zárható le, ha a vagyonfelosztás és az iratátadás rendben megtörtént, és a cégbíróság bejegyezte a megszűnést.
Gyakori hibák a végelszámolás során
A végelszámolási eljárások során gyakori hiba, hogy a társaság nem készít pontos nyitó végelszámolási mérleget, vagy elmulasztja az eszközök és kötelezettségek valós értéken történő felmérését. Sok esetben előfordul, hogy a könyvelésben maradnak függő tételek, rendezetlen követelések, illetve el nem számolt kötelezettségek, amelyek a záró beszámoló hitelességét veszélyeztetik.
Ebben a témában elérhető szakmai felvételünk! Előadónk részletesen bemutatta, Előadónk áttekintette azokat az eseteket is, amikor a támogatásként megjelölt összegek mögött valójában ellenérték fejében teljesített ügylet áll, és bemutatta, milyen körülmények vizsgálatával lehet helyesen minősíteni az alanyi adómentes szervezet részére érkező bevételeket. Szó esett arról is, hogyan dokumentálható megfelelően egy üzletrész térítés nélküli átvétele, és miért nem indokolt időbeli elhatárolást alkalmazni akkor, ha az elszámolásnak nincs tényleges költségvonzata.
Az előadás még több, gyakorlatban sokszor felmerülő kérdés is megválaszolásra került:
-
Hogyan oldható meg az átvezetési tételek könyvelése egyszerűsített, naplófőkönyves rendszerben?
-
Miként kell könyvelni egy Kft.-ben a térítésmentesen kapott üzletrészt, és szükséges-e időbeli elhatárolás?
-
Milyen szempontok alapján dönthető el, hogy egy alanyi adómentes egyesület bevétele támogatásnak vagy ellenértéknek minősül?
-
Hogyan lehet elkülönítve nyilvántartani a pályázati forrásokat akkor, ha a könyvelőprogram nem kínál külön számlaosztályt?
-
Mikor indokolt a támogatások passzív időbeli elhatárolása, és mikor kell azt feloldani?
-
Milyen esetekben igényel külön eljárást a támogatások könyvelése egyszeres könyvvitelben?
-
Ki állíthat ki teljesítésigazolást vagy más szükséges dokumentumot a támogatások elszámolásához?
Előadónk hangsúlyozta, hogy a támogatásokkal összefüggő adminisztráció és a pályázati feltételek következetes dokumentálása legalább annyira a könyvelő feladata, mint a támogatott szervezeté. A helyes nyilvántartás és a részletes feltételvizsgálat ugyanis alapfeltétele annak, hogy a szervezet később is igazolni tudja, mire és milyen feltételekkel használta fel a forrásokat.
A felvétel itt visszanézhető.

