Szakterületek:

  • Kata-adózás
  • áfa adózás
  • kisvállalkozások adózása és számvitele

Ez a tartalom 30 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.

Ügyfélkapu+ a legfontosabb kérdés

2024. 11. 04.

Komoly változásokkal és még komolyabb feladatokkal fog járni az eddigi Ügyfélkapu megszűnése 2025. január 15-étől. Számtalan kérdés és tennivaló áll az érintettek előtt, most megpróbáljuk a legfontosabbat kiválasztani: Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?

Mielőtt a kérdésre rátérnénk: az érintettek akár most is regisztrálhatnak az Ügyfélkapu+-ra, viszont a regisztráció után a felhasználó már nem fog tudni belépni a régi ügyfélkapus bejelentkezéssel, hacsak nem törli az Ügyfélkapu+-t.

Mi történik akkor, ha nem regisztrálok az Ügyfélkapu+-ra?

Ebben az esetben nem fog tudni belépni olyan felületekre, amelyekre eddig a régi Ügyfélkapuval lépett be.
A vonatkozó NAV állásfoglalás a következő iránymutatásokat adja:

  • Az Ügyfélkapu+ aktiválására az ugyfelkapu.gov.hu oldalon lesz továbbra is lehetőség. Ez lesz az egyetlen olyan felület, ahova a hagyományos Ügyfélkapuval lehet bejelentkezni.
  • Ügyfélkaput továbbra is személyesen bármely kormányablakban, kiemelt NAV ügyfélszolgálaton lehet regisztrálni, illetve az eSzemélyivel történő móddal is lesz lehetőség erre. Ellenben az arcképes azonosítási lehetőség 2025. január 16-tól már nem lesz elérhető, ezért ezen a módon már nem lesz lehetőség Ügyfélkaput regisztrálni. A regisztrációhoz mindössze valamely érvényes személyazonosításra alkalmas okmányra van szükség (személyi igazolvány, vezetői engedély, útlevél).
  • A DÁP regisztrálása mellett nem szűnik meg az Ügyfélkapu+ használatának lehetősége sem, továbbra is elérhető.

Az Ügyfélkapu+ lehetőség csak 2025-ig marad elérhető; 2026-tól kezdve csak DÁP-pal lehetséges majd elektronikus úton ügyet intézni (magyar állampolgároknak).
2025. január 16. után is lehetséges lesz Ügyfélkaput regisztrálni, illetve Ügyfélkapu+ szolgáltatást aktiválni.

A kétfaktoros azonosítás

A kétfaktoros azonosítás lényege az, hogy a bejelentkező személynél közvetlenül található meg a hitelesítő kód. A hitelesítő alkalmazás 30 másodpercenként generál új kódot, ami független az adott időzónától.

A DÁP előregisztrációt elektronikus úton is intézhetik a (2021. 06. 23.-a után kiállított) személyazonosító igazolványa, illetve annak PIN-kódjának segítségével. Ehhez be kell olvasni a kártya hátoldalát, majd meg kell adnia a személyi igazolványhoz tartozó 5 vagy 6 jegyű PIN kódot. Sikeres előregisztráció esetén kicsit várni kell. Ha értesítést kap az előregisztráció elfogadásáról (push up üzenetben), akkor a véglegesítheti azt, az adatkezelési tájékoztató elfogadásával.

Ami a jelenleg (október 31.) érvényes tapasztalatok szerinti ehetőségeket illeti: Ha regisztráltunk az Ügyfékapu+-ra, és mellette a DÁP-ra is, jelenleg működik mindkettő egymás mellett. Viszont – a jelenleg rendelkezésre álló információk szerint – aki csak az Ügyfélkapu+-ra regisztrál és a DÁP-ra NEM, ő 2026. január 1-je után is fogja tudni használni az Ügyfélkapu+-t.

Az eddig beérkező és felhasználható információkat próbáltuk összefoglalni egy videóelőadás és egy 50 pontból álló kérdés-válasz összeállítás (GYIK) segítségével. Előfizetőink számára ezeket a segédleteket ajánljuk az igazodáshoz.

A közeljövőben folyamatosan frissített további útmutatókkal, ingyenesen letölthető különszámokkal és tanácsadó tartalmakkal fogjuk segíteni az eligazodást vállalkozók, bérszámfejtők, könyvelők, valamint másoknak könyvelő és bérszámfejtő szakemberek számára is.

Szilágyi Anita (2024-11-04)

Adózási Módszertani Szemle + Adópraxis előfizetés megrendelése

Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunkat!