Ez a tartalom 1452 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A jelenleg hatályos jogszabályi rendelkezések alapján az üzlet bezárását az állami adó- és vámhatóságnál nem kell bejelenteni.
Be kell azonban jelenteni az üzletben használt pénztárgép használatának szüneteltetését, feltéve, hogy a szüneteltetés a 30 napot meghaladja.
A pénztárgép használatának szüneteltetését a szüneteltetés megkezdésétől számított 45 napon belül a PTGTAXUZ jelű nyomtatványon kell teljesíteni.
Az üzemeltető bejelentése alapján az állami adóhatóság blokkolja a pénztárgépet a bejelentést követő naptól.
Érdemes megemlíteni, hogy a szüneteltetést annál a szolgáltatónál (pl. Magyar Telekom Nyrt., Mobil Adat Kft., No Roaming Kft.) is jelezni kell, amely a pénztárgép és az állami adóhatóság közötti adatátviteli szolgáltatást az üzemeltető részére nyújtja.
Az adatátviteli szolgáltatást nyújtó szolgáltató felé történő bejelentést a PTGTAXUZ jelű nyomtatványnak az állami adóhatóság részére történő benyújtását követően kell megtenni, tekintettel arra, hogy a szolgáltató felé igazolni kell a szüneteltetésnek az állami adóhatóság felé történő bejelentését, jellemzően a PTGTAXUZ jelű nyomtatvány és a benyújtást igazoló elfogadó nyugta vagy postai feladóvevény másolatával.
A szüneteltetés ideje alatt a pénztárgép és az adóhatóság közötti adatkapcsolat szünetel, amelyről az adatátviteli szolgáltatást nyújtó szolgáltató az állami adóhatóságot értesíti.
A pénztárgép csak akkor használható újra, ha az üzemeltető – szintén a PTGTAXUZ jelű nyomtatványon – bejelenti az állami adóhatóság felé a pénztárgép használatának újbóli folytatását, valamint ezt jelzi az adatátviteli szolgáltatást nyújtó szolgáltató felé.
A pénztárgép használatának szüneteltetésére vonatkozó bejelentést követően a pénztárgép csak azt követően használható újra, ha az üzemeltető – szintén a PTGTAXUZ jelű nyomtatványon – bejelenti az állami adóhatóságnak a használat folytatását.
Figyelni kell arra is, hogy azokon a pénztárgépeken, amelyeken már a 9/2016. (III. 25.) NGM rendeletnek megfelelő új szoftver fut, a pénztárgép menüjébe is be kell jegyezni a szüneteltetés megkezdését és annak várható folytatását is. Ilyen esetben az üzemeltetőnek fel kell keresni a szervizt a bejegyzés elvégzése érdekében. Az üzemeltetés folytatásakor szintén be kell jegyezni a pénztárgép menüjébe a szüneteltetés megszüntetését, vagyis a használat folytatását. Ebben az esetben is szükség van a szerviz felkeresésére.
Figyelemmel arra, hogy az állami adóhatóság arról tájékoztatta az adózókat, hogy a pénztárgépek éves felülvizsgálatának ütemezése, elvégzése kapcsán is a veszélyhelyzetben követendő kormányzati intézkedések betartása a legfontosabb, így valószínűsíthető, hogy az adóhatóság nem fog bírság kiszabást alkalmazni, ha a pénztárgép menüjében nem történik meg a használat szüneteltetésének bejegyzése.
Az adóhatósági tájékoztató szerint a COVID-19 koronavírus-járványt a pénztárgépek éves felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettség teljesítésének szempontjából az állami adóhatóság vis maior helyzetnek tekinti. A veszélyhelyzetben az üzemeltető akkor jár el tőle elvárható körültekintéssel, ha a kormányzati intézkedések betartása érdekében – amennyiben szükséges – elhalasztja a felülvizsgálatot, és arra csak a veszélyhelyzet megszűnését követően kerül sor.
Megítélésem szerint ez a tájékoztatás a használat szüneteltetésének pénztárgépben történő bejegyzése esetében is figyelembe vehető.
A szüneteltetés idejét jogszabályi rendelkezés nem korlátozza, de jellemző szerződési feltétel az adatátviteli szolgáltatást nyújtó szolgáltatók részéről, hogy a szüneteltetés időtartama legalább 30 nap, és a szüneteltetés maximális időtartama 6 hónap. A szüneteltetés meghosszabbítható, viszont a szolgáltatók eltérően rendelkeznek arról, ha a pénztárgép üzemeltetője a 6 hónap elteltével nem nyilatkozik a szüneteltetés meghosszabbításáról. Ilyen esetben előfordulhat a szolgáltatás aktiválása, amely díjfizetési kötelezettséget von maga után, illetve előfordulhat a szolgáltatás megszüntetése is.
A Szerző jogász és adószakértő.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól