Ez a tartalom 1516 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (a továbbiakban: Ratv.) 2019. július 24-étől hatályos 5/A. §-a értelmében 2019. július 1-jétől 2020. december 31-éig tartó időszakban a reklámadó mértéke nulla százalék.
Fontos, hogy a nulla százalékos adómérték mind a reklám-közzétevőre, mind pedig a reklám-megrendelőre vonatkozik, figyelemmel arra, hogy a Ratv. 5/A. §-a a nulla százalékos adómérték kapcsán nem utal sem a Ratv. 5. § (1) bekezdésére, amely a reklám-közzétevőre, sem a Ratv. 5. § (2) bekezdésére, amely a reklám közzétételének megrendelőjére irányadó adómértéket határozza meg.
Tekintettel arra, hogy 2019. június 30. napjáig a reklámadó kötelezettséget teljesíteni kell, így a Ratv. arról is rendelkezik, hogy a 2019. adóév tekintetében hogyan kell az adókötelezettséget megállapítani. Eszerint az adóalany a 2019. július 1-jét magában foglaló adóév adóalapjának azon hányadára (részére) alkalmazza a nulla százalékos adómértéket, amekkora hányadot az adóévnek a 2019. július 1-től az adóév végéig tartó naptári napjai száma az adóév egészének naptári napjai számában képvisel. Az adóalany azonban dönthet úgy is, hogy a 2019. július 1-jét magában foglaló adóév adóalapjának azon hányadára (részére) alkalmazza a nulla százalékos adómértéket, amekkora adóalap az adóév – a 2019. június 30. napjára készített könyvviteli zárlattal alátámasztottan – 2019. július 1-jétől az adóév végéig tartó időszakában keletkezett. A reklám-közzétevőnek a 2019. június 30. napján hatályos 7,5 százalékos adómértéket az adóévi adóalap fennmaradó hányadára kell alkalmazni.
Lényegében a Ratv. 11. § (2) bekezdése választási lehetőséget biztosít, amely szerint a reklám-közzétevő dönthet, hogy a 2019. július 1-jét magában foglaló adóév adóalapját időarányos módszerrel, vagy könyvviteli zárlat alapulvételével állapítja meg.
Időarányos módszer választása esetén első lépésként a 2019. július 1-jétől az adóév utolsó napjáig tartó időszak naptári napjainak számát el kell osztani a teljes adóév naptári napjainak számával, majd a teljes adóévre kimunkált adóalapnak az ezen aránnyal számított részére kell a nulla százalékos kulcsot alkalmazni. A fennmaradó adóalaprész a 7,5 százalékos kulccsal adózik.
Könyvviteli zárlat módszerének választása esetén az adózó 2019. június 30. napjára könyvviteli zárlatot készít, és ennek alapján határozza meg a 2019. július 1-je és az adóév utolsó napja között eltelt időszak adóalapját, amelyre a nulla százalékos kulcs az irányadó. A fennmaradó adóalaprészre a 7,5 százalékos kulcsot kell alkalmazni.
Érdemes megemlíteni, hogy a Ratv. 11. § (1) bekezdése szerint a 2019. július 1. és 2022. december 31. közötti adókötelezettségre nem kell alkalmazni a Ratv. 3. § (3)-(4) bekezdéseit, a Ratv. 7. § (4)-(5) bekezdéseit, valamint a Ratv. 7/B-7/E. §-ait.
Ez azt jelenti, hogy a 2019. július 1. és 2022. december 31. közötti időszakban nem alkalmazhatók a reklám-közzétevők vonatkozásában a törvénynek a nyilatkozattételi kötelezettségre, az adófizetési, adóelőleg-fizetési és adóelőleg-kiegészítési kötelezettség teljesítésére, a bejelentkezési kötelezettségre és annak elmulasztása miatti szankcióra, a nyilatkozattételi kötelezettség elmulasztása miatti szankcióra, illetve a bevallási kötelezettség nemteljesítése miatti vélelmezett adómegállapításra vonatkozó rendelkezései. Ez egyben azt is jelenti, hogy az ezen időszakban történő reklámközzétételek esetén a közzétevő nem köteles nyilatkozatot adni a megrendelője részére, ennek elmulasztása okán vele szemben szankció sem alkalmazható.
Természetesen ez utóbbi rendelkezés nem érinti a korábbi, 2019. június 30-ig felmerült időszakban elkövetett jogsértések miatti szankciókat, és az addig elmulasztott bevallás-benyújtás miatti vélelmezett adó megállapítását.
(Adópraxis Szerkesztőség)
Lezárva: 2020. június 2.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól