Ez a tartalom 683 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A népegészségügyi termékadót rendező, jogszabály (a népegészségügyi termékadóról szóló 2011. évi CIII. törvény - Neta tv.) rendezi célja, hogy adóval terhelje azon termékeket, melyek egészség-kockázati tényezőt jelentenek, ezzel párhuzamosan a gyógyításra, megelőzésre forrást biztosítson. Közvetett célja, hogy a hazai élelmiszerpiaci kínálatban előnyt élvezzenek az egészséges táplálkozási elemek, az előállítás és a belföldi értékesítés során az élelmiszergazdaság szereplői figyelemmel legyenek rá. Ezért a Neta tv. olyan termékeket von az adó hatálya alá, melyek fogyasztása bizonyítottan egészségügyi kockázatot hordoznak, ideértve különösen a jelentős cukor-, alkohol-, illetve sótartalommal bíró termékek körét.
2023. január 1-jétől kezdődő időszakban nem a törvényszöveg változott, azonban a népegészségügyi termékadó szabályait módosította. 2022. július 1-ei hatályba lépéssel az extraprofit adókról szóló 197/2022. (VI. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) illetve az azt módosító 257/2022. (VII. 18.) Korm. rendelet szövege.
A közelmúltban újabb jogszabállyal bővült a kérdés szabályozása, amely bővítette a népegészségügyi termékadóval kapcsolatos mentességi kört [62/2023. (II. 28.) Korm. rendelet].
A főszabályként alkalmazandó Neta tv. 2. § c. pontja értelmében adóköteles terméknek minősül az előrecsomagolt termékként forgalomba hozott, a hozzáadott cukrot tartalmazó
ca) 1704, 1905, 2105 VTSZ szám alá tartozó termék, ha cukortartalma meghaladja a 25 gramm cukor/100 gramm mennyiséget, ide nem értve azt a terméket, amely legalább 20 gramm méz/100 gramm mennyiséget tartalmaz, feltéve, hogy cukortartalma nem haladja meg a 40 gramm cukor/100 gramm mennyiséget,
cb) 1806 VTSZ szám alá tartozó termék a legalább 50%-ban tejalapanyag felhasználásával készült termékek kivételével, ha hozzáadott cukrot tartalmaz és cukortartalma meghaladja a 40 gramm cukor/100 gramm mennyiséget és kakaótartalma 40 gramm/100 gramm terméknél alacsonyabb [a ca) és cb) alpont a továbbiakban együtt: előrecsomagolt cukrozott készítmény].
E szabály helyett érkezett a Korm. rendelet 13. § (2) bekezdésében foglalt új szabály, melynek értelmében a Neta tv. 2. §-ától eltérően népegészségügyi termékadó-köteles a rendelet 2. mellékletében meghatározott, előrecsomagolt termék.
E termékek alatt a melléklet 31. j) alpontban szereplő előre csomagolt édes, sós tészta értendő az alábbi alábontásos meghatározással.
Tehát 2022. július 1-jétől előrecsomagolt cukrozott készítmény helyett a Korm. rendelet 2. mellékletében meghatározott előrecsomagolt édes, sós tészta adózik a melléklet szerinti adómértékkel.
A meghatározás és a Kombinált Nómenklatúra 2022. május 15-én hatályos szövege szerinti vámtarifaszám körül határolja az érintett termékek körét.
Az előrecsomagolt termék definíciója nem ismeretlen, meghatározza a Neta tv. 1. § 4. pontja. Azonban az extraprofit adókról szóló kormányrendelet hatályba lépése miatt az élelmiszerpiaci szereplőknek újra kellett értékelniük az általuk előállított, forgalmazott termékek körét, meghatározni egyben azt, hogy a termékek az új szabályok alapján adókötelesnek minősülnek-e 2022. július 1-jétől.
A kérdést jellemzően az „előrecsomagolt” fogalmi elem értelmezése jelenti.
A Neta tv. értelmében előrecsomagolt terméknek a termék és az azt tartalmazó egyedi csomagolás kombinációja minősül, ha
a) a terméket nem a fogyasztó vagy a végső felhasználó jelenlétében csomagolják,
b) a csomagolásban található termék mennyisége előre meghatározott,
c) a b) pont szerinti mennyiség a csomagolás felbontása vagy észrevehető módosítása nélkül nem változtatható meg, és
d) a terméket olyan névleges mennyiségű egységekben értékesítik, amelyek
da) megegyeznek a csomagoló által előre meghatározott értékekkel (ideértve bármely olyan hozzáadott mennyiséget, amelyre a jelölésen hivatkozás történik),
db) tömeg- vagy térfogategységekben vannak meghatározva.
Előrecsomagolt terméknek minősül az az a)-c) pontokban foglalt feltételeknek megfelelő termék is, amelyet darabonként csomagolnak, függetlenül attól, hogy azt a fogyasztó részére milyen módon (darabonként vagy tömeg alapján) értékesítik.
A törvényi meghatározást elemenként értelmezve a következők emelendők ki:
A törvény szövegezése nem kíván meg piaci értelemben egyedi, személyre szabott vagy megkülönböztetésre szánt csomagolást.
A megfogalmazás azt juttatja kifejezésre, hogy az extraprofit adókról szóló kormányrendelet 2. melléklete szerinti sajátosságoknak megfelelő élelmiszeripari készítmény és annak a csomagolása együttesen testesíti meg a termékadó-köteles terméket, az élelmiszeripari termék a csomagolásával együtt válik adóköteles előrecsomagolt termékké.
A kifejezésnek megfeleltethető minden olyan termék – függetlenül attól, hogy azt a végső fogyasztója, vagy azt termékként továbbértékesítő, esetleg a saját termékébe alapanyagként beépítő vevő vásárolja meg – amit a felhasználó távollétében csomagolnak be.
Az adókötelezettség szempontjából a vásárló személye indifferens, tehát nincs különbség a tekintetben, hogy az adóköteles terméket annak „végső fogyasztója”, vagy a továbbértékesítő, esetleg a saját termékébe alapanyagként beépítő vásárolja-e meg.
Mindig a termék első magyarországi értékesítése kapcsán kell vizsgálni, hogy fennállnak-e az adókötelezettség feltételei.
Amennyiben teljesülnek a feltételek, közömbös, hogy alapanyagról vagy késztermékről van szó.
A legjellemzőbb probléma azoknak az ún. bake-off (sütésre kész, felmelegítést igénylő) termékeknek a köre, amelynek például első magyarországi értékesítője egy beszállító cég, amely nagyobb, mondjuk 10 kilogrammos kiszerelésben, becsomagolva értékesíti tovább egy társaságnak a terméket.
Vizsgálva az összetételt is természetesen, az ekképpen értékesített termékek megfelelhetnek a törvény előrecsomagoltságra vonatkozó előírásainak.
Azt jelenti, hogy az egyébként – az összetételénél és jellegzetességeinél fogva – adóköteles terméket az eladó az általa meghatározott, számára rendelkezésre álló egységes csomagolási egységekbe tölti függetlenül attól, hogy teljesen tele van-e vagy sem az adott zsák.
Így – fontos kihangsúlyozni, hogy az egyéb előírásainak való megfelelés esetén – a termék akkor is adóköteles, ha az egyes csomagolási egységek (pl. zsákok) végsősoron esetenként eltérő mennyiségű terméket tartalmaznak.
Az előre meghatározott mennyiség megváltoztatása a csomagolás felbontása vagy észrevehető módosítása nélkül nem lehetséges törvényi feltétel akkor valósul meg, ha a csomagolás valamely eleme zárt, tehát az értékesítés zárt műanyag tasakban, zsákban történik, illetve ennek hiányában például a kartondoboz zárt, leragasztott.
A törvényi szófordulat jelentése az, hogy az egyébként – az összetételénél és jellegzetességeinél fogva – adóköteles terméket az értékesítő az általa meghatározott, számára rendelkezésre álló egységes csomagolási egységekbe tölti.
Ezek névleges mennyiségű egységek, így az áru, termék jellemzőitől független, hogy teljesen tele van-e vagy sem az adott csomagolási egység.
Így – fontos kihangsúlyozni, hogy az egyéb előírásainak való megfelelés esetén – a termék akkor is adóköteles, ha az egyes csomagolási egységek (pl. zsákok) végsősoron esetenként eltérő mennyiségű terméket tartalmaznak.
A Neta tv. 1. § 4. pont da)-db) pontjával kapcsolatban ki kell emelni, hogy vagylagosan kapcsolódnak a Neta tv. 1. § 4. pont a)-c) pontjaihoz. Értve ezen azt, hogy az a termék, amely jellegét tekintve teljesíti az a)-c) és a da) vagy db) pontokban rögzített feltételeket, a népegészségügyi termékadó szabályozás tekintetében előrecsomagoltnak tekintendő.
Az adókötelezettség vizsgálatánál a Neta tv. 1. § 4. pont da) és d) pontját is érdemes szemügyre venni.
Amennyiben a termék és az azt tartalmazó egyedi csomagolás kombinációja megfelel a Neta tv. 1. § 4. pont a)-c) pontjainak, akkor az előrecsomagolt termék kritériumai teljesülnek abban az esetben is, ha a termék
Szintén ki kell térni arra az esetre, amikor a termékek ömlesztett formában (tankautóban, tartályban, vödörben, zsákban stb.) kerülnek értékesítésre.
A törvényi feltételek alapján nem minősülnek az ilyen módon értékesített áruk előrecsomagoltnak.
Ennek oka az, hogy az ömlesztett termékek eladása esetén a csomagolás nem része a terméknek, a termék átadása a csomagolás nélkül történik meg.
Ezáltal nem teljesül a „termék és az azt tartalmazó egyedi csomagolás kombinációja” törvényi fő feltétel ez esetben.
Ekkor értelemszerűen nincs termékmennyiség-jelző, árujelző a csomagoláson, mivel nincs is csomagolás.
A csomagolással együtt eladott termék esetén a csomagoláson jellemzően szerepel az előre meghatározott termék-mennyiség.
Különösen, ha a csomagolásban elhelyezhető (névleges) mennyiségtől eltér a csomagolásban átadott (értékesítő fél által előre meghatározott) termék mennyisége.
Itt érteni kell alatta azt is, hogy fogyasztóvédelmi okból ágazati előírás érinti, illetve az eladó és a vevő közötti pontos elszámolás érdekében szükséges megjelölni az értékesített mennyiséget, termék típust.
Maga a Neta tv. nem szabja kritériumként azt, hogy a termék csomagolásán (ha azt a termékkel együtt adják át és az abban foglalt mennyiség előre meghatározott) szerepeljen olyan címke, amely tartalmazza a becsomagolt termék mennyiségét.
Példaként hozható, ha a pékárut 20-20 darabonként, két műanyag tasakban címke nélkül egy lezárt kartondobozban értékesítik.
Amennyiben darabárus termékekről beszélünk többdarabos kiszerelésben, akkor lesznek termékadó kötelesek a termékek, ha a Neta tv. 1. § 4. pontja a)-c) pontja szerinti előírásoknak és a Neta tv. 1. § 4. pont da) vagy db) pontjának is megfelelnek.
A több darabos (például 6-12 darabos) csomagolásban értékesített darabáru (például hamburger buci) esetében, amennyiben a kiszerelés teljesíti a Neta tv. 1. § 4. pont a)-c) alpontja szerinti feltételeket, fennáll az adókötelezettség, függetlenül attól, hogy a csomag beltartalma nem tömeg- vagy térfogategységben van meghatározva.
Darabonként csomagolt termék (erre jó példa a kizárólag egyetlen terméket tartalmazó croissant, fánk, perec) esetében, ha teljesülnek a Neta tv. 1. § 4. pont a)-c) pontja szerinti feltételek, ez esetben nem releváns, hogy darabonként vagy tömeg alapján értékesítik, ez előrecsomagolt terméknek tekintendő a termékadó szempontjából.
Szintén érdeklődés fókuszába került, akárcsak korábban a sós snack, jelenleg a Korm. rendelet ropogtatnivaló termékcsoport esetében, az azonnali fogyasztásra alkalmasság megítélése.
Mindkét esetben a definíciónak lényegi eleme, hogy a terméknek azonnali fogyasztásra alkalmasnak kell lennie.
Ez a kritérium azt jelenti, hogy csupán azok a termékek tartoznak e körbe, amelyek a csomagolás felnyitását követően azonnal elfogyaszthatók.
Ebből következően nem tartoznak ide sem a fagyasztott termékek, sem a fogyasztást megelőzően melegítésre, kiengedésre szoruló termékek, még akkor sem, ha egyébként a többi feltételnek megfelelnek. Ezért például a 1905 vámtarifaszám alá tartozó fagyasztott sós kalács, mely azonnali fogyasztásra – miután fogyasztás előtt megeresztésre, vagy sütésre kerül – nem alkalmas, nem termékadó-köteles.
Ebből adódóan a jogszabályban megfogalmazott egyéb feltételek meglétének vizsgálata felesleges.
A Korm. rendelet 2. melléklet 17. d) [Ropogtatnivaló (snack)] kategória 17/a. da) pontjában található termékcsoportban kell, hogy teljesüljenek az előállításra vonatkozó előírások (sütött, extrudált, stb.) egyben az is, hogy a termék azonnal fogyasztható legyen.
A 17/b. db) és a 17/c. dc) pontokba sorolandó termékek vizsgálatakor ezeket a feltételeket nem kell vizsgálni.
(Folytatjuk)
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól