Ez a tartalom 289 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A Tao tv. 22/E § szerinti, az energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezménye ún. általános csoportmentességi rendelet, vagyis a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló 651/2014/EU rendelet szerint igénybe vehető állami támogatásnak minősül. Az EU Hivatalos Lapjában 2023. június 30-án jelent meg a 2023/1315/EU rendelet, mely módosította – többek között. az általános csoportmentességi rendelet egyes szabályait.
A nem épületre irányuló beruházások, felújítások esetén irányadó rendelkezéseket a Tao tv. 22/E § (1)-(11) bekezdései tartalmazzák:
Az üzembe helyezést követő adóévben – vagy adózói döntés szerint a beruházás, felújítás üzembe helyezésének adóévében – és az azt követő öt adóévben vehető igénybe. Az elszámolható költségek meghatározására két módszer áll rendelkezésre:
Az alternatív beruházások jellemzői:
Épületekre vonatkozó adókedvezmény: az üzembe helyezést követő adóévben – vagy adózói döntés szerint a beruházás, felújítás üzembe helyezésének adóévében – és az azt követő öt adóévben vehető igénybe. Azt, hogy mi minősül épületre irányuló beruházásnak, azt a Tao tv. nem részletezi, a szavak köznapi jelentéséből ide tartoznak az épület fűtésének, világításának, szigetelésének energiahatékonyabbá tétele érdekében végrehajtott munkálatok.
Elszámolható költség: az épület energiahatékonyságát növelő beruházás, felújítás bekerülési értéke, kivéve a magasabb energiahatékonysági szint eléréséhez közvetlenül nem kapcsolódó költség. Nem jár kedvezmény, ha a beruházást, felújítást azért hajtják végre, hogy a megkezdésének időpontjában már elfogadott és hatályos uniós szabványoknak feleljenek meg.
Ha az adózó a beruházást azért hajtja végre, hogy megkezdésének időpontjában már elfogadott és hatályos uniós szabványoknak megfeleljen, akkor itt sem érvényesíthető a kedvezmény.
A már elfogadott, de még nem hatályos uniós szabványok esetén vizsgálni kell a szabványokat, hogy azok minimumkövetelmények vagy sem. Ha igen, akkor az adókedvezményt még a kötelezővé válás előtt igénybe kell venni. Ebben az esetben felújítási tervvel és ütemtervvel is rendelkezni kell, amely igazolja, hogy a támogatott beruházás, felújítás elegendő ahhoz, hogy biztosítsa az épület energiahatékonysági minimumkövetelményeket.
Abban az esetben, ha a szabványok nem minimumkövetelmények, akkor a beruházást, felújítást a szabvány hatályba lépése előtt legalább 18 hónappal kell végrehajtani.
Feltétel: az épület primerenergiában mért energiahatékonyságának növekedése, azaz
a) meglévő épületekre vonatkozó beruházás, felújítás esetén legalább 20 százalékos javulását eredményezi a beruházást, felújítást megelőző állapothoz képest,
b) épületgépészeti rendszer, illetve a külső térelhatárolók valamely eleme telepítését vagy cseréjét érintő felújítás esetén legalább 10 százalékos javulását eredményezi a beruházást, felújítást megelőző állapothoz képest,
c) új épületek esetén legalább 10 százalékos javulását eredményezi a közel nulla energiaigényű épületekre vonatkozó küszöbértékhez képest.
Primer energiának az a megújuló és nem megújuló forrásból származó energia minősül, mely nem esett át átalakításon vagy feldolgozási eljáráson. A kezdeti primerenergia-igényt és annak becsült javulását energetikai tanúsítvánnyal kell igazolni.
A kedvezmény korlátja: max. adózónként, továbbá beruházásonként, felújításonként, a beruházáshoz, felújításhoz igényelt összes állami támogatással együttesen, jelenértéken a beruházás, felújítás elszámolható költsége 15 százaléka, de legfeljebb 30 millió eurónak megfelelő forintösszeg, mely növelhető a KKV bónuszal, vagyis kisvállalkozás összesen 35 %, középvállalkozás 25 % -os mértékkel számolhat. A maximális mérték számításához a beruházáshoz, felújításhoz igényelt összes állami támogatást figyelembe kell venni és a számítást jelentértéken kell végezni.
Lásd: Tao. tv. 22/E. § (12)-(17) bekezdések
Hatályos: 2023. december 1-jétől
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól