Ez a tartalom 1864 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A háztartási alkalmazottak foglalkoztatásának szabályairól jelenleg a természetes személyek között háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló jogviszony szabályairól szóló 2010. évi XC. törvény rendelkezik. E törvény szerint háztartási munkának minősülnek a magánszemély és a háztartásában vele együtt élő személyek, továbbá közeli hozzátartozói mindennapi életéhez szükséges feltételek biztosítását szolgáló tevékenységek, mint a lakás takarítása, főzés, mosás, vasalás, gyermekek felügyelete, házi tanítása, otthoni gondozás és ápolás, házvezetés, kertgondozás.
A háztartási alkalmazott az a háztartási munkát végző magánszemély, aki ezt a tevékenységét nem egyéni vállalkozóként vagy társas vállalkozóként végzi.
Lássuk kit és milyen kötelezettségek terhelnek!
A háztartási alkalmazott foglalkoztatása esetén a foglalkoztató magánszemélyt bejelentési kötelezettség terheli.
A foglalkoztató magánszemély a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (a továbbiakban: NAV) köteles bejelenteni a foglalkoztató magánszemély adóazonosító jelét, a háztartási alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét, valamint a tényleges foglalkoztatás kezdő napját. A bejelentést havonta vagy több hónapra előre a munkavégzés megkezdése előtt kell teljesíteni.
A foglalkoztatónak választási lehetősége van, hogy a bejelentési kötelezettségét milyen formában teljesíti. A bejelentési kötelezettség teljesíthető:
a) elektronikusan az eBEV portálon keresztül vagy
b) az országos telefonos ügyfélszolgálaton keresztül telefonon.
A bejelentés papíron, postai úton vagy személyesen történő benyújtására nincs lehetőség.
Annak érdekében, hogy a foglalkoztató elektronikus úton bejelentést tegyen, ügyfélkapu hozzáféréssel kell rendelkeznie, melyhez előzetesen regisztráltatnia kell magát az ügyfélkapun.
A bejelentés megtételére, módosítására és visszavonására a 19T1043H jelű bejelentő és változás-bejelentő lap szolgál. Ezt az elektronikus adatlapot számítógépen kell kitölteni, és az ügyfélkapun keresztül kell elküldeni a NAV részére. Az elektronikus adatlap kizárólag a NAV honlapjáról (http://www.nav.gov.hu) tölthető le.
A háztartási alkalmazott telefonon történő bejelentése a 185-ös szám hívásával az országos telefonos ügyfélszolgálat útján történik. A bejelentéshez szükséges a foglalkoztató adóazonosító jelének megadása. Az országos telefonos ügyfélszolgálat a bejelentést rögzíti, és a foglalkoztatót a bejelentés eredményéről egyidejűleg tájékoztatja. Az országos telefonos ügyfélszolgálat a bejelentett adatokat haladéktalanul továbbítja a NAV-hoz, és a bejelentett adatokat a bejelentést követő 5. év december 31-éig őrzi meg, azt követően törli azokat.
A NAV felé teljesített bejelentést módosítani és visszavonni is lehet a foglalkoztató vagy a háztartási alkalmazott adatainak téves közlése, illetve a munkavégzés meghiúsulása esetén, melyre a bejelentést követő 24 órán belül van lehetőség.
A foglalkoztató magánszemélyt a bejelentési kötelezettségen kívül regisztrációs díjfizetési kötelezettség is terheli.
A foglalkoztatót háztartási alkalmazottanként havonta 1000 forint összegű regisztrációs díjfizetési kötelezettség terheli. A regisztrációs díj összege független attól, hogy az adott hónapon belül hány napon történt a foglalkoztatás. Amennyiben a foglalkoztató a háztartási alkalmazottat több hónapra előre jelentette be, az 1000 forintos regisztrációs díjat minden hónapra meg kell fizetnie.
A foglalkoztató a havi 1000 forint összegű regisztrációs díjat a NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj bevételi számlára - 10032000-01076215 - történő készpénzfizetéssel, vagy az állami adóhatóság ügyfélszolgálatain bankkártyával, vagy ha pénzforgalmi számlával rendelkezik, átutalással a bejelentés napját magában foglaló hónapot követő hó 12. napjáig fizeti meg.
És mindenképpen érdemes szem előtt tartani azt is, hogy a háztartási alkalmazott részére fizetett díjazás ún. adórendszeren kívüli keresetnek minősül, és a háztartási alkalmazott tekintetében sem keletkezik semmilyen adó- és járulékfizetési kötelezettség, sőt az adórendszeren kívüli keresettel összefüggésben sem a foglalkoztatót, sem a foglalkoztatottat nem terheli bevallási kötelezettség.
A háztartási alkalmazott az őt megillető adórendszeren kívüli bevétel összegéről igazolást kérhet a foglalkoztatótól. Az igazolás kiállításának megkönnyítése érdekében a NAV honlapjáról letölthető az igazolás mintája a „Letöltések–egyéb > Adatlapok, igazolások, meghatalmazás minták” elérési útvonalon keresztül.
Lehet, hogy első olvasatra többlet adminisztrációval jár a háztartási alkalmazott szabályszerű foglalkoztatása, de mindenképpen gondoljunk arra az előnyre, hogy a magánszemély foglalkoztató legálisan foglalkoztathatja a háztartási alkalmazottat, aki ennek következtében legálisan végezheti a munkáját, és igazolható jövedelemmel rendelkezik. Bár a foglalkoztatás biztosítási jogviszonyt nem eredményez, de – ha szükséges –, akkor az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetésével könnyen megszerezhető a jogosultság az egészségügyi ellátások igénybevételére.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól