Ez a tartalom 1129 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A vizsgálat során a revíziónak meg kell győződnie arról, hogy a kedvezményezett valóban kedvezményezettnek minősül, és ténylegesen végez a jogszabályban nevesített közhasznú tevékenységet.
A hatályos jogszabályi rendelkezés alapján [Szftv. 4. § (1) bekezdés a) pont] értelmében kedvezményezettnek minősül a magánszemély rendelkező nyilatkozata évének első napja előtt legalább:
A bizonyítás jellemzően okirati. A kedvezményezett szervezet létesítő okiratában a felsorolt tevékenységek, tevékenységi körök valamelyike (egy vagy több tevékenység) szerepelhet, továbbá a kedvezményezett szervezet létesítő okiratában szereplő tevékenységek valamelyike (azok közül akár több is) besorolható a fentiekben felsorolt tevékenységi körök valamelyikébe.
Az egyesületek, alapítványok, közalapítványok kedvezményezhetősége szempontjából fontos, hogy mely tevékenység közhasznú. Az Ectv. határozza meg a közhasznú tevékenység fogalmát, mely szerint közhasznú minden olyan tevékenység, amely a létesítő okiratban megjelölt közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez.
A civil szervezetnek az alapcél szerinti (ezen belül közhasznú) tevékenységéből, illetve a gazdasági-vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és költségeit, ráfordításait (kiadásait) elkülönítetten kell nyilvántartani.
A civil szervezet nyilvántartásaira egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy közhasznú jogállású szervezet kizárólag kettős könyvvitelt vezethet.
A vizsgálandó alanyi körre az Art. és a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Szt.) mellett a számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló 479/2016. (XII. 28.) Korm. rendelet szabályai irányadók.
Ki kell emelni az érintett körben, hogy az Szt. 3. § (1) bekezdés 2. pontjának az előírása alapján a nonprofit gazdasági társaság vállalkozónak minősül, beszámoló készítési kötelezettségeit fő szabály szerint a számviteli törvény előírása szerint teljesíti. Így a beszámoló formájától függően a Szt. szerinti mérleg és eredménykimutatás séma szerint kell a mérleget és az eredménykimutatást elkészíteni, letétbe helyezni és közzétenni. A Szt. nem tartalmaz olyan előírást, hogy az eredménykimutatást meg kell bontani közhasznú és vállalkozási tevékenység oszlopokra.
A nonprofit gazdasági társaság az Ectv-ben meghatározottak szerint közhasznú jogállású is lehet, így e törvény előírásait is figyelembe kell vennie, azzal, hogy az Ectv. sem tartalmaz az eredménykimutatás megbontására vonatkozó előírásokat.
Mindezek alapján a kiemelten fontos adat, a közhasznú tevékenységük értéke és aránya az így összeállított eredménykimutatásból nem állapítható meg, ezért a Szt. 88. § (1) bekezdése értelmében a kiegészítő mellékletben indokolt bemutatniuk tevékenységük megoszlását közhasznú és vállalkozási tevékenységre. A kiegészítő mellékletben történő bemutatás formailag és tartalmilag kötetlen, így – az alábbi szabályokra is figyelve – szabadon prezentálhatók az egyedi tevékenységével kapcsolatos információk.
Az Ectv. 46. § (1) bekezdésének az előírása alapján a közhasznú szervezet köteles a beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági mellékletet készíteni, egyben a kiegészítő melléklet adattartalmára vonatkozóan is tartalmaz előírásokat.
Az Ectv. 29. § (4) és (5) bekezdésének előírása szerint a kettős könyvvitelt vezető közhasznú szervezet kiegészítő mellékletében be kell mutatni
Az Ectv. 29. § (6) és (7) bekezdésének az előírása szerint a közhasznúsági mellékletben be kell mutatni a szervezet által végzett közhasznú tevékenységeket, e tevékenységek fő célcsoportjait és eredményeit, valamint a közhasznú jogállás megállapításához szükséges az Ectv. szerinti adatokat, mutatókat. A közhasznúsági melléklet tartalmazza a közhasznú cél szerinti juttatások kimutatását, a vezető tisztviselőknek nyújtott juttatások összegét és a juttatásban részesülő vezető tisztségek felsorolását.
2009. január 1. napjától kezdődően írja elő az igénylés jogszabályba ütközése miatti visszafizettetést az Szftv.. A vizsgálat során az alábbi kritériumokat ellenőrzi az adóhivatal:
• A szervezet
o a rendelkező nyilatkozat évét megelőző 5 évben nem kötött vagy tartott fenn együttműködési megállapodást párttal,
o a rendelkező nyilatkozat évét megelőző 5 évben nem állított párttal közös jelöltet országgyűlési, európai parlamenti vagy helyi önkormányzati választáson.
• Nem áll csőd- vagy felszámolási eljárás, kényszer-végelszámolás, az egyszerűsített törlési és a kényszertörlési eljárás alatt.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól