Ez a tartalom 727 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A jövedéki termékek kiskereskedelmére a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet mellett a jövedéki adóról szóló 2016. évi LXVIII. törvény előírásait is figyelembe kell venni.
A kiskereskedelmi tevékenység azt jelenti ebben a vonatkozásban, hogy üzletszerű gazdasági tevékenység keretében jövedéki terméket értékesítenek (forgalmaznak) a végső felhasználónak (ideértve a vendéglátóipari ágazat szereplőit is). A fenti, általános meghatározáson belül különbséget kell tennünk a jövedéki nagykereskedő és a jövedéki kiskereskedő között. Ez utóbbi az, aki/amely a jövedéki törvény hatálya alá tartozó termékeket, mint például bort, sört, alkoholterméket forgalmaz.
A hatályos jövedéki szabályozás értelmében a szabadforgalomba bocsátott (adózott) jövedéki termékekkel kiskereskedelmi tevékenységet a jövedéki kiskereskedők végezhetnek. Az adózott jövedéki termékek kereskedelmi célú szállítása belföldön szállítólevéllel történhet.
A szállítólevélnek az alábbi adatokat kell tartalmaznia:
A jövedéki engedélyes kereskedőnek nyilvántartást kell vezetnie, mely alapján adatszolgáltatást teljesít a NAV_J09 „Adatszolgáltatás a jövedéki engedélyes kereskedő készletváltozásáról” elnevezésű elektronikus nyomtatványon.
A jövedéki engedélyes kereskedő jövedéki terméket belföldön csak
Amint látjuk, a lehetséges beszerzési források között nem szerepel kiskereskedő (mondjuk a „sarki közért”), vendéglő és kocsma sem.
Tegyük fel, hogy egy vendéglőben elfogyott az utolsó palack Egri Bikavér is – még nem volt módjuk új rendelést leadni, és amúgy is várni kell néhány napot az új szállítmányra –, és most léptek be az ajtón azok a törzsvendégek, akik ragaszkodnak ehhez a borfajtához. Mi lenne, ha a sarki élelmiszerboltból szereznék be a hiányzó alkoholterméket? Jó ötlet, de vajon szabályos is?
Egyedi esetben a NAV előzetesen engedélyezheti, hogy a vállalkozó az előzőekben felsoroltaktól eltérő személyektől szerezzen be jövedéki terméket – jelen esetben az Egri Bikavért.
A beszerzés előtt azonban a jövedéki engedélyesnek kérelmet kell benyújtania az „Egyéb jövedéki szakterületi bejelentések, kérelmek, nyilatkozatok” elnevezésű, NAV_J42 jelű nyomtatványon. A kérelemről a NAV 10 munkanapon belül dönt. Ha a NAV a beszerzést engedélyezi, úgy a döntés a termék beszerzésének feltételeit is tartalmazza.
Miért is van/lehet szükség egy ilyen tárgyú kérelem benyújtására, és mit kell értenünk az „egyedi eset” kitételen? A jövedéki törvény alapvetően tiltja a jövedéki kiskereskedők közötti termékértékesítést, hiszen alapelvként határozza meg – ahogyan arról az előzőekben már esett szó –, hogy a kiskereskedő jövedéki terméket kizárólag adóraktárból, jövedéki engedélyes kereskedőtől vagy importálótól, illetve felhasználói engedélyestől szerezhet be. (Ezen túlmenően lehetősége van más tagállamból – adóraktárból – bejegyzett kereskedői engedély birtokában a keletkező adó- és egyéb adminisztratív kötelezettség teljesítését követően.)
Fontos e szabályok betartása, mivel az egyéb módon beszerzett és készleten tartott jövedéki termékek származásának igazolásául nem fogadja el a jövedéki hatóság a beszerzési bizonylatot.
Ez pedig azzal a következménnyel járhat, hogy az adott termék adózás alól kivontnak minősül, így eljárás tárgyát képezheti.
Szerencsére a jogszabály kivételt tesz azokban – a való életben gyakran előforduló –, de lényegében egyedi esetekben, amikor az árukészletét a kereskedő azért adja át más kereskedőnek, mert:
A felsorolt esetkörökben a jövedéki árukészlet átadására az adóhatóság értesítése mellett, illetve megfelelően dokumentálva kerülhet sor. Azaz:
E bejelentés alapján a hatóság tudomást szerez az átruházás tényéről, de annak időpontjában nem szükségszerűen jelenik meg a helyszínen;
Ha a NAV járőrei ebben az időpontban jelen vannak, abban az esetben a jegyzőkönyvet hitelesíteni kötelesek.
Nem szabad az említett bejelentési kötelezettséget félvállról vennie a kereskedőnek, mivel elmulasztása esetén az új tulajdonos vagy üzemeltető nem tudja a termékek származását szabályszerűen igazolni, ezért eljárás indulhat ellene. A nem megfelelően részletes áruleírást tartalmazó leltárív esetén pedig a termék későbbi beazonosítása gondot okozhat, ami miatt a termékek ugyancsak eljárás tárgyát képezhetik. Tudni kell, hogy ha a vállalkozó cégen belül adja át a jövedéki termékkészletét, azaz az átszállításra a saját üzemeltetésben lévő kiskereskedelmi egységei között kerül sor, akkor is szükség van a törvényben meghatározott adattartalmú szállítólevélre.
A bizonylatok körében beszélnünk kell a számlákról is: a jövedéki engedélyes kereskedőnek a jövedéki termék értékesítéséről olyan számlát kell kiállítania, amelyen feltünteti a jövedéki termék KN-kódját és az engedélyének számát.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól