Ez a tartalom 1591 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A pénztárgépek éves felülvizsgálata
A pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (a továbbiakban: Pénztárgép rendelet) 48. §-ának rendelkezése szerint a pénztárgépek éves felülvizsgálata kötelező.
A kötelező éves felülvizsgálat része a szervizes helyszíni vizsgálat, melyet a pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutóbbi éves szervizelését követő 1 éven belül kell elvégeztetnie az üzemeltetőnek.
Az éves felülvizsgálat során a szerviz
a) ellenőrzi, hogy nem történt-e illegális beavatkozás a pénztárgépen,
b) ellenőrzi, hogy a pénztárgép működése, működési körülményei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak,
c) szükség esetén kicseréli az AEE akkumulátorát.
A kialakult gyakorlat szerint a felülvizsgálatra a pénztárgép üzemeltetési helyén kerül sor, mely jellemzően az üzlethelyiségben a műszerész és a pénztárgép üzemeltetője vagy az őt képviselő személy jelenlétében történik, akár ügyfélforgalom mellett. A kötelező éves felülvizsgálatot a szerviznek a pénztárgépnaplóban dokumentálnia kell.
Az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automaták éves felülvizsgálata
Az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automaták műszaki követelményeiről, az automaták üzemeltetéséről és szervizeléséről, valamint az automatákban rögzített adatoknak az állami adó- és vámhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 31/2016. (IX. 2.) NGM rendelet (a továbbiakban: Automata rendelet) 49. § (2) bekezdése szerint az üzemeltető köteles évente minden általa üzemeltetett automatában működő Automata Felügyeleti Egység (a továbbiakban: AFE) felülvizsgálatát elvégeztetni a felügyeleti szolgáltatóval. Két egymást követő felülvizsgálat között nem telhet el 13 hónapnál hosszabb idő.
A felülvizsgálat során ellenőrizni kell:
a) az AFE és csatlakozásainak sértetlenségét, és
b) az áramellátó rendszer, beleértve az akkumulátor (ha tartalmaz ilyet az AFE) állapotát és működőképességét.
A kialakult gyakorlat szerint a felülvizsgálatra az automata üzemeltetési helyén, a felülvizsgálatot végző és az üzemeltető jelenlétében kerül sor. A felülvizsgálatról a felülvizsgálatot végző minden esetben jegyzőkönyvet köteles felvenni, és rendellenesség esetén azt a felügyeleti szolgáltató a vizsgálatot követő 2 napon belül jelenti a NAV részére.
Felülvizsgálati kötelezettség a veszélyhelyzet időtartama alatt
A COVID-19 koronavírus-járvány miatt a Kormány 2020. március 11-én veszélyhelyzetet hirdetett, és ezt követően olyan intézkedésekről döntött, amelyek értelmében radikálisan csökkenteni kellett a személyes érintkezések számát minden területen.
A pénztárgépek, valamint az automata berendezések éves felülvizsgálatának elvégzése kapcsán is elsődleges volt a veszélyhelyzeti intézkedések betartása. Ennek megfelelően a NAV csak abban az esetben javasolta a veszélyhelyzet időszaka alatt esedékessé váló éves felülvizsgálatok elvégzését, ha az közvetlen személyes érintkezés nélkül vagy annak minimalizálásával megoldható volt.
Amennyiben a felülvizsgálat csak a pénztárgép üzemeltetési helyén – jelentősebb mértékű személyes érintkezés kockázatával – volt elvégezhető, akkor a NAV a felülvizsgálat elhalasztását javasolta egy későbbi időpontra, még akkor is, ha ezzel az egyéves határidő lejár.
Ezt követően, 2020. április 21. napján kihirdetésre került a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében a koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet, amely egyértelműen rendelkezett arról, hogy amennyiben a Pénztárgép rendeletben, illetve az Automata rendeletben a kötelező felülvizsgálatra előírt határidő a veszélyhelyzet időtartama alatt jár le, akkor a felülvizsgálatot az üzemeltető a veszélyhelyzet megszűnését követő 120 napon belül köteles elvégeztetni.
A veszélyhelyzet 2020. június 18-án megszűnt, a 140/2020. (IV. 21.) Korm. rendelet hatályát vesztette. A Korm. rendeletben előírt rendelkezés továbbéléséről azonban rendelkezik a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény. E törvény szerint, ha az online pénztárgép, illetve az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automatában működő automata felügyeleti egység éves felülvizsgálatának határideje a veszélyhelyzet időtartama alatt járt le, akkor a felülvizsgálatot az üzemeltető a veszélyhelyzet megszűnését követő 120 napon belül, azaz legkésőbb 2020. október 16-ig köteles elvégeztetni. A határidőben pótolt éves felülvizsgálat esetén az üzemeltetőnek semmilyen szankcióval nem kell számolnia.
dr. Teszéri-Rácz Ildikó
adójogi szakjogász és adószakértő
Lezárva: 2020. július 14.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól