Ez a tartalom 345 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Kormányrendelet az irányadó, amely bevezette a magánszálláshely fogalmát, megkülönböztetve azt az egyéb szálláshely fogalmától. A hivatkozott törvényhely értelmében egyéb szálláshely-szolgáltatási tevékenységet csak cégek végezhetnek, ebből következően magánszemélyek és egyéni vállalkozók nem. Az egyéb szálláshely-szolgáltatás helyett a magánszálláshely fogalma került megnevezésre.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenységet végző magánszemély önálló tevékenységből származó jövedelmet keletkeztet, de a magánszemély választhatja a tételes átalányadózást is.
A magánszemély ingatlanának bérbeadása mellett megjelenhet a szálláshely-szolgáltatási tevékenység is, amikor a bérbeadás mellett megjelenhetnek egyéb szolgáltatások is, így pl. a reggeliztetés is. A magánszálláshelyhez kötött szolgáltatói tevékenység viszont már csak adószám kiváltásával lehetséges a 23T101 jelű nyomtatvány kitöltésével és a NAV-hoz való érkeztetéssel. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás már adóköteles szolgáltatásnyújtásnak minősül, az Áfatörvény 86. § (2) bekezdése értelmében tehát az adózónak az áfát illetően is bejelentkezési kötelezettsége keletkezik.
A fő és járulékos szolgáltatások eseteiben irányadó az Áfatörvény 70. § (1) bekezdés b) pontja, melynek lényege, hogy a járulékos szolgáltatások (kötelező reggeli, fürdőmedence és köpeny, üdvözlőital stb.) osztják a főszolgáltatás adómértékét, ebből következően a járulékos szolgáltatások is 5 százalékos adómértékkel adóznak.
Számla kiállítása során létezhet egy alapcsomag, amibe a járulékos költségek is beletartoznak a már említett 5%-os adómértékkel. Az alapcsomagon felül lehetnek még különböző olyan szolgáltatások, amelyek már 27%-os adómértékkel adóznak. Ilyen pl. a garázs, szauna, vagy mosatás díja, amit a számlában külön felsorolásban kell részletezni.
TEAOR tekintetében a szálláshely-szolgáltató a TEÁOR 55.1-55.3 szerinti tevékenységéhez minden ügyletről számlát bocsát ki, tehát nem üzemeltet pénztárgépet.
Szálláshely-szolgáltatási tevékenység megtiltásának, illetve kereskedelmi nyilvántartásból való törlésének is felmerülhet, nyilvánvalóan egy hosszabb időszakot átölelő teljesítés elmaradásának hiányában.
Vagyis, ha valamely okból a szálláshely-szolgáltatás nem működne, akkor az illetékes önkormányzat jegyzője hivatalból eljárást indíthat, amelynek a vége esetlegesen a szolgáltatási tevékenység törlése is lehet.
A helyzet az, hogy az utóbbi időszakban megszaporodtak az olyan nem kívánt jelenségek, amikor a szálláshely-szolgáltató nem tudja a feladatát elvégezni, mindez pedig elsődlegesen a szálláshely tulajdonviszonyára vezethető vissza. Ennek lényege, hogy gyakorta előfordul az az eset, amikor a szolgáltatási engedélyt nem az ingatlan tulajdonosa váltotta ki, hanem a szolgáltatás ténylegesen valamelyik családtag nevére lett kiváltva. Ez azért is okozhat nehézséget, mivel a háttérben ellentétek is jelentkezhetnek a magánszemélyek (a tulajdonos és a szolgáltató) között, amely azzal a negatív eredménnyel is zárulhat, hogy a tulajdonos megtilthatja a további tevékenységet a szolgáltatónak. Ennek ráadásaként még az is előfordulhat, hogy a tulajdonos távolságtartást is kér hivatalosan a szálláshely-szolgáltató mint magánszemély felé.
Ebben az esetben egy olyan érdekes szituáció jöhet létre, amikor a szálláshely-szolgáltató az engedélye birtokában képtelen szolgáltatni.
A másik oldalon a tulajdonos sem folytathatja a tevékenységet, mivel az engedély nem az ő nevére szól. A felek pedig képtelenek megegyezni egymás között, aminek nyilvánvalóan személyes okai vannak, ugyanakkor ez nem mentesíti a szálláshely-szolgáltatót a kötelezettsége alól. Megjegyzendő az is, hogy előfordulnak olyan esetek is, amikor kezdésként rendezett tulajdonviszonyok léteznek, de időközben egy válóper vagy egy örökösödés megváltoztatja a tulajdonosi viszonyt, és ebben az esetben az új tulajdonos már blokkolhatja a szolgáltatási tevékenységet.
Ha pedig az előzőekben leírtak még nem lennének elegendőek, akkor esetenként még nagyobb nehézség is felmerülhet, ami pedig a Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Programban történő részvételt jelentheti, amely értelemszerűen odaítélt támogatás formájában jelenik meg. A Kisfaludy programon belül létezik a Szálláshely Fejlesztési Konstrukció, amely összességében 300 milliárd forintos támogatást jelent a szálláshelyek tekintetében, és amely biztosíthatja a szálláshelyek megújulását és a minőségi szint emelését, melynek futamideje 2030-ig tart. A Kisfaludy Program alapján igényelt támogatás nyilvánvalóan közpénzt jelent, amely a közpénzekre vonatkozó általános gyakorlat alapján a támogatottnak elszámolási kötelezettsége is keletkezik.
Márpedig egy valamilyen okból történő blokkolása a szálláshely-szolgáltatási tevékenységnek azt is jelentheti, hogy a Kisfaludy programban történt vállalás sem teljesülhet, ebből következően a szolgáltatónak nemcsak visszafizetési kötelezettsége keletkezik, hanem teljesítés hiányában további büntetési tételek is felmerülhetnek. Mindebből következően nagyon körültekintően kell eljárni, mivel a kötelezettségek vállalása nemcsak bevételt, hanem elsősorban kötelezettséget jelent, amit teljesíteni kell.
A szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Kormányrendelet 14. § (1) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján a szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén a jegyző határidő kitűzésével felhívja a szálláshely-szolgáltatót a jogsértés megszüntetésére, illetve a jogszabályi feltételeknek megfelelő állapot helyreállítására.
Amennyiben a szálláshely-szolgáltatással bármilyen probléma merülne fel (mert pl. a tulajdonviszonyból eredően leállt a szolgáltatás), akkor a jegyző első lépésként felszólíthatja a szálláshely-szolgáltatót, hogy a szálláshely jogszerű használatának igazolása céljából küldje meg a tulajdonos hozzájárulásáról szóló nyilatkozatát. A Kormányrendelet 14. § (1) bekezdés b) pontja értelmében, amennyiben ugyanis a szálláshely-szolgáltató a meghatározott határidő elteltével a jogsértést nem szünteti meg, illetve a jogszerű állapotot nem állítja helyre, arra a jegyző ismételt határidő kitűzésével felszólítja a szolgáltatót, és egyidejűleg pénzbírságot is szabhat ki. A hivatkozott Kormányrendelet továbbá megfelelő jogalapot biztosít a jegyzőnek, hogy végső soron a szálláshely-szolgáltatót törölje a nyilvántartásból. Ennek előzetesen három lépcsőfoka van, a pontosság kedvéért idézzük az érintett jogszabályhelyeket:
14. § (1) A szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megsértése esetén a jegyző az alábbi jogkövetkezményeket állapítja meg:
a) – a c)–e) pontokban meghatározott esetek kivételével – határidő tűzésével felhívja a szálláshely-szolgáltatót a jogsértés megszüntetésére, illetve a jogszabályi feltételeknek megfelelő állapot helyreállítására,
b) ha a szálláshely-szolgáltató az a) pontban meghatározott határidő elteltével a jogsértést nem szünteti meg, illetve a jogszerű állapotot nem állítja helyre, arra ismételt határidő kitűzésével felszólítja a szolgáltatót és egyidejűleg pénzbírságot szab ki,
c) ha a szálláshely nem felel meg a 4. §-ban meghatározott követelményeknek, határidő kitűzésével felhívja a szálláshely-szolgáltatót a jogsértő állapot megszüntetésére és a jogszerű állapot helyreállítására, és a jogsértő állapot megszüntetéséig, illetve a jogszerű állapot helyreállításáig, de legfeljebb kilencven napig elrendeli a szálláshely ideiglenes bezárását,
A jegyzőnek ugyanakkor jogosultsága is van helyszíni ellenőrzést végezni akár jegyzőkönyvi rögzítéssel úgy, hogy az érintett személyeket nyilatkozattételre hívják fel. Amennyiben az érintett személyek nyilatkozata alátámasztja, hogy a kiadott engedély alapján nem létezik szálláshely-szolgáltatási tevékenység, valamint a 14. § (1) bekezdés a) b) c) pontjai egymást követően is érvényesülnek, akkor a jegyzőnek jogában áll a szálláshely-szolgáltatási tevékenység törlése a nyilvántartásból, a következő jogszabályhely alapján:
14. § e) ha az ideiglenes bezárást követően a szálláshely-szolgáltató a megjelölt határidőn belül a jogsértő állapotot nem szünteti meg, vagy a szálláshely-szolgáltató egy éven belül ismételten olyan jogsértő magatartást tanúsít, amely miatt vele szemben a b) pont szerinti pénzbírságot kell kiszabni, elrendeli a szálláshely bezárását, egyidejűleg törli a szolgáltatót a nyilvántartásból.
Mindent egybevetve, a szálláshelyre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások többszörös megsértése eseteiben vonhatja vissza a jegyző a szálláshely-szolgáltató engedélyét, és ezzel egyidejűleg törölheti a szálláshelyet is a nyilvántartásból. Ez annyit jelent, hogy előzőleg figyelmeztetésre, pénzbírság kiszabására, illetve az ideiglenes bezárást követően kerülhet sor nyilvántartásból történő törlésre.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól