Az önellenőrzés lehetőséget biztosít a vállalkozások számára, hogy a bevallási hibákat jogszerűen helyesbítsék. Az önellenőrzési folyamat során a korrekciót az adóhatóság által előírt nyomtatványokon kell benyújtani, és szükség esetén önellenőrzési pótlékot kell fizetni az adókülönbözet után.
A foglalkoztatók és TB-kifizetőhelyek ellenőrzése a hatóságok számára kiemelt feladat, ami a járulékfizetés, az adatszolgáltatás és a társadalombiztosítási ellátások szabályszerűségét vizsgálja. Az eljárások pontosan meghatározott lépések mentén zajlanak, az ellenőrök jogosultságai és a munkáltatók kötelezettségei egyértelműen rögzítettek.
A cégek ellenőrzése során a NAV jogszerűen vizsgálhatja a pénzügyi bizonylatokat, a foglalkoztatási szabályok betartását és az áfa-visszaigényléseket. Az ellenőrzés eredményét a könyvelési adatok hitelessége, az adókötelezettségek teljesítése és az esetleges jogsértések feltárása határozza meg.
Az alanyi adómentesség értékhatárának 2025-ös emelése mellett a nyugtaadás és az elektronikus bizonylatkezelés szabályai is módosulnak. Az e-nyugtára vonatkozó előírások szigorodnak, és az online adatszolgáltatás kötelezettségei kiterjednek az alanyi mentes vállalkozásokra is. A jogszabályváltozások technikai és adminisztratív alkalmazkodást igényelnek az érintettektől.
Az átalányadózók tb- és szocho-fizetési kötelezettsége 2025-ben is a göngyölítés elve alapján kerül meghatározásra. A járulékalap az év során halmozottan alakul, és a minimálbérhez igazodik, amely 2025-ben 290.800 Ft.