Ez a tartalom 1654 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A munkahelyteremtő bértámogatás keretében a munkaadók 2020. május 18. napjától – a Hirdetmény visszavonásáig – nyújthatnak be kérelmet a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálathoz, mint állami foglalkoztatási szervhez, amely alapján vissza nem térítendő támogatást kaphatnak, ha programrésztvevő, állami foglalkoztatási szervnél regisztrált álláskeresőt foglalkoztatnak munkaviszony keretében.
A támogatás folyósítási időtartama fix hat hónap lehet, további fix három hónapos támogatás nélküli továbbfoglalkoztatási kötelezettség előírása mellett. A támogatás mértéke a foglalkoztatót terhelő bruttó bér és szociális hozzájárulási adó 100 százaléka, de legfeljebb 200.000 Ft.
A támogatás mértékét illetően fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a hatósági szerződésben foglalt támogatási összeg nem változhat a támogatás nyújtása során. Ez alól kivétel, ha a támogatás folyósítása alatt emelkedik a kötelező legkisebb munkabér vagy a garantált bérminimum, akkor az azt követő időszakra a nemzeti foglalkoztatási szerv a munkaadó kérelmére a támogatás összegét a kötelező legkisebb munkabér vagy a garantált bérminimum emelkedésének arányában megnövelheti, azonban a támogatás százalékos mértéke nem emelkedhet. Így nem változhat a maximálisan kifizethető támogatási összeg akkor sem, ha időközben megemelkednek a munkaadó járulékterhei, például abból az okból, hogy a veszélyhelyzet kihirdetésétől számított fél év letelik, amely bizonyos szektorokba tartozó munkaadók esetében járulékfizetési kötelezettség alóli mentességet jelentett. Az NFSZ honlapján lévő tájékoztatás szerint, ezért a munkaadónak már a munkahelyteremtő bértámogatás kérelmezésekor fel kell mérnie, hogy ha előre láthatóan a járulékterhei időközben változni fognak a felvenni kívánt munkavállalója esetében, akkor is végig tudja-e vinni a megítélt munkahelyteremtő bértámogatási összeg mellett az annak feltételéül előírt kilenc hónapig történő foglalkoztatást.
Érdemes utalni arra, hogy a bérköltség támogatás igénybevételével egyidejűleg ugyanazon személy foglalkoztatására tekintettel az adókedvezményekre való jogosultságok is érvényesíthetőek, például a szociális hozzájárulási adóról szóló törvény által biztosított adókedvezmény. A támogatásnál ugyanakkor minden esetben a munkáltató által ténylegesen megfizetett összeget kell figyelembe venni azzal, hogy halmozódás eredményeképpen sem haladhatja meg a bruttó támogatási intenzitás a bérköltségek 100 százalékát a munkavállaló foglalkoztatásának bármely időszaka alatt.
Fontos, hogy a kérelmeket még a foglalkoztatást megelőzően kell benyújtani a foglalkoztatni kívánt személy lakóhelye, tartózkodási helye szerint illetékes állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalhoz, amely a támogatásról mérlegelési jogkörben dönt. A hivatal a mérlegelés során figyelembe veszi a munkaerő-kereslet és -kínálat helyi jellemzőit; a térség foglalkoztatási helyzetét és munkanélküliségi mutatóit; a munkaadónak a hivatallal történő együttműködésének tapasztalatait; a munkaadó által felajánlott (vállalt) foglalkoztatás (továbbfoglalkoztatás) időtartamát; az álláskeresők munkához jutási esélyeit; megváltozott munkaképességű személyeket érintő támogatások esetében a foglalkoztatás körülményeit, és a foglalkoztatás minőségét.
Amennyiben ismert a foglalkoztatni kívánt regisztrált álláskereső személye, akkor a kérelemben fel kell tüntetni az adatait, és ebben az esetben nem kell Munkaerőigény bejelentő lapot sem benyújtani a munkáltatónak, azonban, ha még nem ismert az álláskereső személye, akkor a munkáltatónak vállalnia kell, hogy a kérelem beadásával egyidejűleg munkaerőigényét is bejelenti a hivatalnak.
A munkaadó a támogatással alkalmazott munkavállalót nem foglalkoztathatja a munkaszerződéstől eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál történő foglalkoztatás keretében, illetőleg a támogatás nem vehető igénybe munkaerő-kölcsönzés esetén sem.
A munkáltató a támogatás iránti kérelemben két létszámbővítési szempont közül választhat:
a) Létszámbővítés: Az álláskereső foglalkoztatásának a Hirdetmény megjelenésének napján, tehát 2020. május 18. napján érvényes a 3/2010. (IV. 2.) KSH közlemény alapján számolt statisztikai állományi létszámához viszonyítva a munkavállalói létszám növekedését kell eredményeznie azzal, hogy minden részmunkaidős 1 főnek számít. Így a támogatás akkor ítélhető meg, amennyiben a kérelem napján meglévő statisztikai állományi létszám azonos vagy nagyobb, mint május 18. napján meglévő statisztikai létszám.
b) Nettó létszámbővítés: Az álláskereső foglalkoztatásának a munkáltatói kérelem benyújtását megelőző hat havi átlagos statisztikai létszámhoz viszonyítva a munkavállalói létszám nettó növekedését kell eredményeznie, amely időszak esetében megengedett munkaviszony megszűnési módként kell számolni azt a bármilyen módon megvalósult létszámcsökkentést, amely a veszélyhelyzet kihirdetése a támogatás feltételeit tartalmazó hirdetmény közzététele között történt meg. Ennél az opciónál a támogatás akkor adható meg, amennyiben a kérelem napján meglévő létszám azonos vagy nagyobb, mint a kérelem benyújtását megelőző hat teljes lezárt hónap hat havi nettó átlagos statisztikai állományi létszáma. (A nettó létszám kiszámításának részletszabályairól részletes útmutató található az NFSZ honlapján.)
A fenti létszámbővítési feltételt illetően megjegyzendő, hogy ha a munkaadónál az átmeneti gazdasági nehézségei utáni újraindulást szolgálja a támogatás, és a Hirdetményben előírt minden támogatási feltétel fennáll, akkor kérelmezhető a támogatás a korábban, a nehéz gazdasági helyzet miatt elbocsátott munkavállalók visszafoglalkoztatása érdekében is.
Fontos továbbá, hogy a bértámogatás feltételeként a létszámbővítés mellett a munkaadónak vállalnia kell a létszám megtartását is, vagyis azt, hogy a foglalkoztatási kötelezettség alatt közös megegyezéssel nem szünteti meg a résztvevő munkaviszonyát, valamint, hogy a foglalkoztatási kötelezettség alatt a munkaadó működésével összefüggő okból történő felmondással nem szünteti meg a résztvevő, illetve a vele azonos vagy hasonló munkakörben foglalkoztatott munkavállalók munkaviszonyát sem.
Érdemes utalni arra, hogy a kérelmet előterjesztő munkaadónak – többek között – nyilatkoznia kell arról, hogy
– nincs a kérelem benyújtásának napján esedékessé vált és meg nem fizetett köztartozása [köztartozás az adótartozás (ide nem értve az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adókat), valamint a vám-, illeték-, és járuléktartozás), amelynek igazolásaként – ha a munkaadó nem szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban – csatolni szükséges a támogatás igénylésekor a NAV által kiadott, a köztartozásmentességet igazoló 30 napnál nem régebbi közokiratot;
– nem áll jogerős végzéssel elrendelt, felszámolás, csődeljárás vagy végelszámolás, vagy egyéb – megszüntetésre irányuló, jogszabályban meghatározott – eljárás hatálya alatt;
– a továbbfoglalkoztatás ideje alatt a támogatással foglalkoztatott munkavállalóra nézve a munkaszerződést hátrányosan nem módosíthatja (pl.: nem csökkentheti a bért, munkaidőt, nem változtathatja meg a munkavégzés helyét, stb.), kivéve a munkavállaló írásbeli, kifejezett és indokolt kérelme esetén, amelyet a hivatalnak a közösen módosított munkaszerződéssel együtt be kell mutatni;
– megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételrendszerének, ugyanis ellenkező esetben a bértámogatásban nem részesülhet;
– amennyiben szociális hozzájárulási adót érintően kedvezményt a támogatással foglalkoztatni kívánt személy után érvényesít, azt a kérelem benyújtásakor a hivatalnak jelzi;
– tudomásul veszi, hogy munkahelymegőrzés támogatással egyidejűleg (amennyiben abban részesül, annak folyósítása, valamint a továbbfoglalkoztatási kötelezettségének időtartama alatt) a jelen bértámogatásban nem részesülhet;
– a havi támogatási igényről elszámolólapot kell küldenie a tárgyhónapot követő hó 12-éig, amelyhez csatolni szükséges az alátámasztó bizonylatokat;
– vállalja, hogy a foglalkoztatási kötelezettség időtartama alatt olyan személyi nyilvántartásokat vezet, amelyekből a munkaerő forgalom (be- és kilépés), valamint a kilépések (munkaviszony megszűnésének) okai megállapíthatók;
– átlátható szervezetnek minősül.
A támogatási kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok az NFSZ honlapján, az alábbi linken találhatóak: https://nfsz.munka.hu/cikk/936/Munkahelyteremto_bertamogatas.
A kérelem előterjesztésének módját illetően lényeges, hogy az elektronikus ügyintézésre kötelezettek, illetve nem kötelezettek, de elektronikus ügyintézési formát választók esetében a nyomtatványokat elektronikus aláírással, időbélyegzővel ellátva kell beküldeni. Ennek megfelelően a kérelmet az elektronikus ügyintézésre kötelezett munkaadónak a Cégkapun keresztül (Cégkapuval nem rendelkező munkaadó a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY) tárhelyen keresztül) elektronikusan kell benyújtania (akár elektronikus, akár kézzel írt aláírásával ellátva) a hivatalhoz. Az elektronikus ügyintézés részletes szabályait az NFSZ honlapján megtalálható, a kérelem mellékletét képező Tájékoztató az elektronikus ügyintézésről a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat ügyfelei részére című dokumentum tartalmazza.
Abban az esetben, ha mindezek alapján a kérelmet jóváhagyásra kerül, akkor a hivatal
– a kérelmezővel egy hatósági szerződést köt, amelyben részletesen rögzítésre kerülnek a támogatással kapcsolatos jogok és kötelezettségek, a támogatás elszámolására vonatkozó szabályok;
– a foglalkoztatottat kiközvetíti a munkáltatóhoz, ám a foglalkoztatást csak a hatósági szerződés megkötését követően lehet megkezdeni.
Érdemes még megjegyezni, hogy a bérköltség támogatás csak de minimis támogatásként nyújtható, tehát a támogatott vállalkozásokra nézve az Európai Unió működéséről szóló Szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű (de minimis) támogatásokra való alkalmazásáról szóló a Bizottság 2013. december 18-i 1407/2013/EU rendelete rendelkezéseit kell alkalmazni. Ennek értelmében pedig egy és ugyanazon vállalkozásnak bármilyen forrásból odaítélt de minimis támogatások támogatástartalma három egymást követő év alatt tagállamonként nem haladhatja meg a 200.000 eurónak (ideértve a közúti személyszállítást is), közúti kereskedelmi árufuvarozás esetén a 100.000 eurónak megfelelő forintösszeget.
dr. Kisfaludy-Molnár Péter
ügyvéd
Lezárva: 2020. június 10.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól