Ez a tartalom 1843 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 70. § (1) bekezdés b) pontja szerint termék értékesítése, szolgáltatás nyújtása esetében az adó alapjába beletartoznak a felmerült járulékos költségek, amelyeket a termék értékesítője, szolgáltatás nyújtója hárít át a termék beszerzőjére, a szolgáltatás igénybevevőjére. Az Áfa tv. felsorol néhány díjat és költséget, mint a bizománnyal, egyéb közvetítéssel, csomagolással, fuvarozással és biztosítással összefüggő díjat és költséget.
Az Áfa tv. 70. § (2) bekezdése szerint a járulékos költség abban az esetben is beletartozik az adó alapjába, ha az áthárítás külön megállapodáson alapul.
Az Áfa tv. – a közösségi joghoz hasonlóan – csak példálózó jelleggel sorolja fel, hogy mely költségek minősülnek járulékos költségnek. Az általános forgalmi adózásban tehát a járulékos költség minősítésére nincs konkrét szabály. A minősítésre adóhatósági állásfoglalások, a magyar bírósági gyakorlat és az európai uniós joggyakorlat figyelembevételével van lehetőség.
Az adóhatóság először 1994-ben adott ki egy adózási kérdést, „a teljesítéshez járulékosan kapcsolódó költségek áfa-kötelezettsége” címmel. Az adózási kérdés még a korábban hatályos általános forgalmi adóról szóló törvény alapján került kiadásra, de tekintettel arra, hogy a szabályozás nem változott, így az adózási kérdés tartalmát változatlanul irányadónak lehet tekinteni.
„Annak eldöntéséhez, hogy mi tekinthető kapcsolódó melléktevékenységnek, a következő támpontok nyújthatnak segítséget:
Az adózási kérdés csak általánosságban adta meg a rendező elveket egy tevékenység főtevékenységgé minősítéséhez. Ezen általános iránymutatás nem rendezte azt az esetet, amikor a három feltétel egymásnak ellentmondó eredményre vezet. Erre tekintettel jelent meg 1998-ban egy újabb adózási kérdés, amelynek megfogalmazása szerint „mindig a konkrét szerződés alapján kell a főtevékenységgé minősítést elvégezni”.
Az adóhatósági állásfoglalásokban megfogalmazott elvek következetesen megjelennek az Európai Bíróság ítéleteiben is.
Az alapelvek lefektetésére először az ún. CCP és a Levob ügyekben került sor.
Az ún. CCP ügyben (C-349/96.) az Európai Bíróság megállapította, hogy „járulékos szolgáltatásnak azt a szolgáltatást kell tekinteni, amely önmagában nem képezi a vevő célját, csupán a domináns szolgáltatás teljesebb élvezetét szolgálja”. Egyetlen értékesítés történik akkor, ha egy vagy több szolgáltatás járulékosan társul a domináns szolgáltatáshoz, azaz csupán annak teljesebb élvezetét szolgálja.
Az ún. Levob ügyben (C-41/04.) kimondta az Európai Bíróság, miszerint „egyfelől (…) általában valamennyi ügyletet különállónak és függetlennek kell tekinteni, másfelől a gazdasági szempontból egyetlen szolgáltatásból, illetve értékesítésből álló ügyleteket a HÉA-rendszer működőképességének megőrzése miatt nem szabad mesterségesen elemekre bontani, annak eldöntése érdekében, hogy az adóalany az átlagos fogyasztó részére több különálló főszolgáltatást, illetve értékesítést vagy egységet képező ügyletet teljesít-e, először is fel kell deríteni a szóban forgó ügylet egyedi jellemzőit”.
Lényegében ezekben az ügyekben megfogalmazott alapelvek ismétlődnek a későbbi ítéletekben is.
Ezen ügyek közül kiemelendő a C-394/04. és C-395/04. számú egyesített ügy, melyben összefoglalásra került a vonatkozó ítélkezési gyakorlat is. Eszerint a szolgáltatást akkor lehet a főszolgáltatáshoz járulékosan kapcsolódó szolgáltatásnak tekintetni, ha az „nem önálló célként jelenik meg, hanem arra irányul, hogy a szolgáltató főszolgáltatását a lehető legjobb feltételek mellett lehessen igénybe venni”. Az Európai Bíróság ebben az ítéletében megállapította, hogy azon szolgáltatások tartozhatnak a szorosan kapcsolódó – lényegében járulékos – tevékenységek körébe, amelyek a szolgáltatásnyújtás folyamatában „elengedhetetlenek a szolgáltatás által elérni kívánt célok megvalósításához”.
Az Európai Bíróság által kialakított joggyakorlatot megerősítette a Kúria 22/2017. számú közigazgatási elvi határozata is, mely szerint „valamely szolgáltatás akkor minősíthető járulékosnak, ha nem önálló célként jelenik meg, hanem arra szolgál, hogy a főszolgáltatást a lehető legjobb feltételek mellett lehessen igénybe venni”. Annak meghatározása érdekében, hogy valamely több szolgáltatásból álló ügylet a hozzáadottérték-adó szempontjából egyetlen egységet képező ügyletnek minősül-e, „figyelembe kell venni ezen ügylet gazdasági célját”.
Általánosságban az állapítható meg, hogy a termék vevője, a szolgáltatás igénybevevője által, az adott ügylettel összefüggésben, a felek között meghatározott ellenértéken felül – de lényegében az adott termék, szolgáltatás ellenében – fizetendő összegek járulékos költségként a termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás adójogi sorsát osztják. Az ügylet teljesítőjénél felmerült bármely költség tekintetében az Áfa tv. 70. § (1) bekezdés b) pontjának alkalmazásának van helye, ha azt a felek megállapodása alapján az ügylet teljesítésével összefüggésben az ügylet teljesítője azt a termék vevőjére, szolgáltatás igénybevevőjére átháríthatja.
Termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás ellenértéke olyan esetben értelmezhető járulékos költségként, ha azt ugyanaz az adóalany teljesíti – akár közvetített ügyletként –, aki a főügyletet – termékértékesítést, szolgáltatásnyújtást – is teljesíti. Azok a termékértékesítések, szolgáltatásnyújtások, amelyeknek az értéke járulékos költségként – szokásos fogalma szerint járulékos szolgáltatásként, mellékszolgáltatásként – a főügylet adóalapjába tartoznak, meghatározóan olyan ügyletek, amelyek elősegítik a főügylet megvalósulását, vagy kiegészítik azt, illetve a főügylet vállalásának és megvalósulásának következményeként szokásosan előfordulnak.
Abban az esetben, amikor a bérbeadás során a bérbeadó és a bérlő úgy állapodnak meg, hogy a bérbeadó az őt terhelő cégautóadót, mint bérbeadási tevékenysége kapcsán felmerült költséget áthárítja a bérbevevőre, akkor az az alap szolgáltatásnyújtás, a bérbeadás adóalapjába épül be az Áfa tv. 70. § (1) bekezdés b) pontja alapján. Ez alapján a cégautóadó továbbhárítása is a bérleti díj részét – ezáltal egyben az áfa alapját – képezi, függetlenül attól, hogy azt a számlában elkülönítetten szerepeltetik-e, vagy sem, vagy az adott esetben – az azzal történő elszámolás időpontjára tekintettel – külön számlában szerepel. Ennek megfelelően az áthárított cégautóadó összegére fel kell számítani az általános forgalmi adót.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól