Ez a tartalom 1712 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A veszélyhelyzet idején történő csökkentett munkaidős foglalkoztatásnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról szóló 105/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) alapján az állam – a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat közreműködésével – a munkáltató és a munkavállaló által – a veszélyhelyzet időtartama alatt vagy a veszélyhelyzet megszűnését követő egy hónapon belül – elektronikus úton benyújtandó együttes kérelem alapján a munkahelyek megőrzése érdekében támogatást nyújt a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatásban és egyéni fejlesztési időben való megállapodás esetére.
A Rendeletben alkalmazott egyes lényeges fogalmak értelmezése
A Rendelet számos olyan fogalmat bevezet, illetőleg értelmez, amelyek a korábbi szabályozásokban még nem szerepeltek, illetőleg eltérő tartalommal kerültek alkalmazásra, ezért mindenképpen szükséges ezek áttekintése.
Csökkentett munkaidő: a veszélyhelyzet kihirdetését követően módosításra kerülő munkaszerződés szerint háromhavi átlagban legalább a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét elérő, de a 70 százalékát meg nem haladó részmunkaidő, amely legalább napi négy óra munkaidőnek megfelelő tartalmú.
Egyéni fejlesztési idő: a munkavállaló a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő 30 százalékának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól.
Létszámtartási kötelezettség: a munkaadó kötelezettsége a kérelem benyújtásának napján meglévő statisztikai állományi létszám fenntartására.
Munkaadó: az Mt. szerinti munkáltató, kivéve
– az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény 1. §-ában felsorolt szervezetek,
– a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 4. § (1) bekezdés m) pontja szerinti, költségvetési támogatásban részesülő fenntartó,
– a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 5. § s) pontja szerinti, költségvetési támogatásban részesülő fenntartó, a költségvetési támogatásban részesülő szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató, intézmény és hálózat,
– a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 88. § (4) bekezdése szerint költségvetési támogatásban részesülő fenntartó, valamint
– a nemzeti felsőoktatásról szóló 2011. évi CCIV. törvény 84. § (3) bekezdése alapján költségvetési támogatásban részesülő fenntartó.
Munkavállaló: az Mt. szerinti munkavállaló, kivéve az, akire tekintettel a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról szóló 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet szerinti akkreditált munkáltató költségvetési támogatásban részesül.
Távolléti díj: a veszélyhelyzet kihirdetésének napjára az Mt. 148. §-a szerint számított távolléti díj, melynek megállapításakor figyelembe kell venni a felszolgálási díj mértékének megállapításáról, valamint a felszolgálási díj alkalmazásának és felhasználásának szabályairól szóló 71/2005. (IX. 27.) GKM rendelet szerinti felszolgálási díjat is.
A támogatás igénybevételének alapvető feltételei a munkavállalók és a munkáltatók viszonylatában
A munkavállalókat érintően a Rendelet értelmében a bértámogatás igénybe vételéhez lényeges követelmény az, hogy a munkavállaló
– ugyanazon munkaviszonya kapcsán nem részesülhet részmunkaidőben történő foglalkoztatáshoz kapcsolódó egyéb támogatásban,
– a munkaadóval legalább a veszélyhelyzet kihirdetésének napjától munkaviszonyban áll, és
– nem töltheti a felmondási idejét.
A munkaadók esetében a Rendelet azt támasztja követelményként, hogy a munkaadó:
– a vele munkaviszonyban álló, vele együttes kérelmet benyújtó munkavállalót csökkentett munkaidőben foglalkoztatja a munkavállalói létszám csökkentésének megelőzése érdekében,
– a támogatás iránti kérelmében bemutatja a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatást megalapozó gazdasági körülményeit, ezeknek a veszélyhelyzettel való közvetlen és szoros összefüggését, a gazdasági nehézségek áthidalására vonatkozó eddig megtett és várható intézkedését,
– a fenti feltétellel összefüggésben munkavégzés átütemezésére nyitva álló munkaidő-beosztási lehetőségeket a kérelem benyújtásáig kimerítette,
– legalább hat hónapja működik, és
– a vele együttes kérelmet benyújtó munkavállaló vonatkozásában a kérelem benyújtásakor nem részesül munkahelyteremtő, vagy munkahelymegőrzés támogatásban, vagy kutató-fejlesztő tevékenységet végző munkavállalók foglalkoztatásának támogatásában.
Továbbá feltételként támasztja a Rendelet azt is, hogy a megállapított munkaidőkeret lejárjon vagy lezárásra kerüljön.
A támogatás Rendeletben megállapított keretei
A Rendelet értelmében a támogatás a kérelem benyújtását követő időszakra, hónapokra állapítható meg, és annak időtartama legfeljebb három hónap lehet.
A Rendelet alapján a támogatás mértéke a veszélyhelyzet kihirdetésének napja szerinti esedékességgel megállapított havi távolléti díj általános szabályok szerint megállapított személyi jövedelemadó-előleggel, járulékokkal csökkentett összegének a 30, 40 vagy 50 százalékban kieső munkaidőre járó arányos részének 70 százaléka. Lényeges, hogy a támogatás havi összegének meghatározásakor a maximálisan figyelembe vehető távolléti díj adókkal és járulékokkal csökkentett összege nem haladhatja meg a kérelem benyújtásakor hatályos, adókkal és járulékokkal csökkentett kötelező legkisebb munkabér kétszeresét (azaz 2 x 107.065, vagyis 214.130 forint).
A támogatás a munkavállaló részére havonta utólag kerül folyósításra, azonban a támogatás fizetés nélküli szabadság idejére nem folyósítható. Fontos továbbá, hogy a Rendelet értelmében a támogatás összege köztehermentes.
A támogatás igénybevételéhez kapcsolódó kötelező vállalások
A Rendelet a támogatás igénybevételéhez kapcsolódó számos kötelezettségvállalást is előír a munkavállalók és a munkaadók számára, amelyek alapján a munkaadó és a munkavállaló a támogatás igénybevételekor kötelesek vállalni azt, hogy
– csökkentett munkaidőben,
– a csökkentett munkaidőn túli egyéni fejlesztési időben
állapodnak meg, legalább a támogatás időtartamára.
Továbbá a fentieket meghaladóan a munkavállaló a támogatás igénybevételekor vállalni köteles
– a jövedelem kieséssel járó csökkentett munkaidőben történő munkavégzést, és azt, hogy
– a kérelem szerinti munkaviszonya melletti újabb munkaviszony létrehozása a támogatás időtartamát követően nem lesz akadálya a csökkentett munkaidőt megelőző munkaidőhöz való visszatérésnek, és
– azt, hogy az egyéni fejlesztési időben a munkaadó rendelkezésére áll.
A munkaadónak a támogatás igénybevételekor továbbá vállalnia kell
– a létszámtartási kötelezettséget a támogatás időtartamára, valamint további egy hónapig,
– azt, hogy a támogatás ideje alatt rendkívüli munkaidőben történő munkavégzés elrendelésére nem kerül sor, és
– azt, hogy az együttműködési és tájékoztatási kötelezettségével összhangban a támogatás feltételeit vagy a csökkentett munkaidő időtartamát érintő változást két munkanapon belül bejelenti a kormányhivatalnak, továbbá
– azt, hogy a támogatással együtt a munkabér összege a támogatás időtartama alatt eléri a munkavállaló távolléti díját, és
– azt, hogy az egyéni fejlesztési időre munkabért fizet, végül
– azt, hogy ha a létszámtartási kötelezettségének nem tesz eleget, akkor a Nemzeti Foglalkoztatási Alap számlájára a létszámtartási kötelezettség nem teljesítésének arányában befizetést köteles teljesíteni, amelyről a kormányhivatal határozatban dönt azzal, hogy mentesülhet a munkaadó ezen befizetési kötelezettség alól, ha igazolja, hogy a munkaviszony a munkaadó jogutód nélküli megszűnése, vagy a munkavállaló felmondása következtében szűnt meg
azzal, hogy ha a munkaadó több telephellyel rendelkezik, a létszámtartási kötelezettsége szempontjából valamennyi telephelyét együttesen kell figyelembe venni.
A támogatás igénybevételének munkaadót és munkavállalót érintő feltételei, kizárók okok
A támogatás további feltételeként került meghatározásra a Rendeletben, hogy a támogatás csak abban az esetben nyújtható, ha
– a munkavállalónak az állami foglalkoztatási szerv által végleges határozattal visszakövetelt, támogatással összefüggő fizetési kötelezettsége nem áll fenn,
– a munkaadó
a) megfelel a rendezett munkaügyi kapcsolatok feltételeinek, valamint e feltételek fennállása a külön jogszabályban meghatározott módon igazolásra kerül,
b) nem áll jogerős végzéssel elrendelt végelszámolás, felszámolás alatt, ellene jogerős végzéssel elrendelt csődeljárás vagy egyéb, a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott eljárás nincs folyamatban, és
c) 2019. december 31-én nem minősült az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet szerint nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak,
– a munkaadó bemutatja, hogy a csökkentett munkaidőben történő foglalkoztatás gazdasági indoka a veszélyhelyzettel közvetlen és szoros összefüggésben áll, és hitelt érdemlő módon alátámasztja, hogy a munkavállalók megtartása a folyamatos gazdasági tevékenyégével összefüggő nemzetgazdasági érdek.
Továbbá a Rendelet alapján nem nyújtható támogatás a munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás és munkaerő-kölcsönzés esetére.
A támogatás igénylésének eljárási kérdései
A Rendelet szerint a támogatás iránti kérelmet a munkaadónak a munkavállaló foglalkoztatási helye szerint illetékes kormányhivatalnál a munkaadó és munkavállaló együttes kérelmeként kell benyújtania a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat által közzétett formanyomtatvány formájában a veszélyhelyzet időtartama alatt vagy a veszélyhelyzet megszűnését követő egy hónapon belül azzal, hogy
– abban az esetben, ha a munkaadó azonos telephely vonatkozásában több munkavállalóval nyújt be együttes kérelmet, azokat egy időben kell benyújtani,
– azonos telephely vonatkozásában csak egy alkalommal nyújtható be kérelem; kivéve, ha az elutasításra került, avagy korábban még nem támogatott munkavállalót érint,
– ugyanazon munkavállaló vonatkozásában csak egy telephely vonatkozásában nyújtható be kérelem, továbbá
– a támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a munkaadó és a munkavállaló Rendelet szerinti megállapodását.
A kormányhivatal a kérelem tekintetében 8 munkanapon belül megvizsgálja a Rendeletben foglalt feltételek fennállását, amely alapján határozatban dönt a támogatás nyújtásáról vagy a kérelem elutasításáról, amely határozat ellen jogorvoslatnak nincs helye, valamint bíróság előtt nem támadható meg. Abban az esetben ugyanakkor, ha a kérelem elutasításra kerül, a munkaadó és ugyanazon munkavállaló legfeljebb egy alkalommal ismételt kérelmet nyújthat be.
Lényeges továbbá, hogy a támogatás időtartama és a létszámtartási kötelezettségre vonatkozó idő lejártát követő egy hónap elteltével kizárólag a korábban nem támogatott munkavállalókkal együtt nyújtható be újabb kérelem.
A támogatás megszüntetésével kapcsolatos szabályok
A Rendelet értelmében az alábbi esetekben kell megszüntetni a támogatást:
a) ha a munkavállaló és a munkaadó együttes nyilatkozatban kéri,
b) ha a munkavállaló
– munkaviszonya megszűnik,
– a támogatással összefüggően valamely kötelezettségének nem tesz eleget,
c) ha a munkaadó
– a támogatásban részesülő munkavállaló tekintetében munkahelyteremtő vagy munkahelymegőrzés támogatásban részesül, vagy kutató-fejlesztő tevékenységet végző munkavállalók foglalkoztatásának támogatásában részesül,
– a támogatással összefüggően valamely kötelezettségének nem tesz eleget,
d) ha a csökkentett munkaidő a támogatási időtartam alatt módosításra kerül,
e) ha a támogatás a jogszabályban meghatározott feltételek hiányában nem lett volna megállapítható.
A támogatás ellenőrzésével kapcsolatos szabályok
A Rendelet alapján a létszámtartási kötelezettség teljesítésének ellenőrzésére az arra irányadó időszak leteltét követően kerül sor. Az ellenőrzés eredménye alapján
– a támogatást a munkavállaló köteles visszafizetni, ha az részére a jogszabályban meghatározott, a munkavállalóra vonatkozó feltételek hiányában nem lett volna megállapítható;
– a munkaadó a folyósított támogatás összegének megfelelő mértékű befizetést köteles teljesíteni, ha jogszabályban meghatározott, munkaadóra vonatkozó feltételek hiányában a támogatás a munkavállalója részére nem lett volna megállapítható.
A Rendelet 2020. április 16. napján lép hatályba.
dr. Kisfaludy-Molnár Péter
ügyvéd
Lezárva: 2020. április 13.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól