Nemzetgazdasági súlyuknál fogva a kiemelt és a legnagyobb adóteljesítményű adózók vizsgálata idén is folytatódik. Ellenőrzési szempont marad az adókedvezmények igénybevételének vizsgálata, továbbá kiemelt prioritású a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak kontrollja. A szokásos piaci árat megállapító határozatokban foglaltak – különös tekintettel a kritikus feltételrendszerre – ellenőrzése kiemelt feladat. Cikkünkben egy jogesetet ismertetünk.
Jogszabálysértő az elsőfokú ítélet, ha az elsőfokú bíróság a bizonyítékok köréből annak ellenére zárja ki a kapcsolódó vizsgálatokban beszerzett bizonyítékokat, hogy ítélete tényállásában nem rögzíti, az adóhatóság az adózó részére melyik irat megtekintését biztosította, melyiket tagadta meg, továbbá, ha nem adja indokát annak, hogy a részleges iratbetekintés biztosítottsága ellenére a kapcsolódó vizsgálatok során beszerzett minden bizonyítékot milyen jogszabály alapján zárja ki.
Az elsőfokú adóhatóság megállapítása szerint a felperes „körhintacsalás” sémára épülő csalárd számlázási láncolatos ügyletek tudatos, aktív résztvevője volt, és objektív körülmények alapján tudott arról, hogy adókijátszásban vesz részt. Az ellenőrzés a számlakibocsátónál és partnereinél mindösszesen 16 kapcsolódó vizsgálatot folytatott, amelyekben feltárt tényeket, körülményeket bizonyítékként felhasználta. Az alperes az elsőfokú határozatokat helybenhagyta.
A felperes kereseteiben sérelmezte, hogy az adóhatóság a kapcsolódó vizsgálatok során meghozott döntéseket nem bocsátotta a rendelkezésére, így nem állt módjában meggyőződni arról, hogy a jegyzőkönyvi megállapítások miként módosultak. Táblázatos formában bemutatta, hogy a kapcsolódó vizsgálatok nem minden jegyzőkönyvét vehette át, a jegyzőkönyvi mellékletek közül pedig csak néhány, a hatóság által kiválogatott példányt csatoltak. Az iratbetekintési joga sérelmével kapcsolatban indítványozta az EUB előzetes döntéshozatali eljárásának kezdeményezését.
A Kúria által elrendelt megismételt eljárásban az elsőfokú bíróság a pereket egyesítette, majd döntéshozatali eljárás kezdeményezését követően folytatta az eljárást és az elsőfokú adóhatóságot új eljárásra kötelezte.
Indokolásában rögzítette, hogy az adóhatóság az iratbetekintés iránti végzésekben foglaltak ellenére a felperesnek a kapcsolódó vizsgálatok során keletkezett határozatokat e vizsgálatok befejeződését követően sem adta át, részére a kapcsolódó vizsgálatok során készült ellenőrzési jegyzőkönyveket sem minden esetben küldte meg. A jogsértést az sem tette jogszerűvé, hogy az alperes a kapcsolódó vizsgálatok során tett megállapításokra a határozatában hivatkozott, ezzel ugyanis nem biztosította a felperes részére azt az iratmegismerést, amit az EUB a Glencore-ítéletben a védelemhez való joggal összefüggésben elvárt.
Az elsőfokú bíróság a kapcsolódó közigazgatási eljárások keretében beszerzett bizonyítékokat a bizonyítékok köréből kizárta. Mivel a másodfokú határozatok nagyobb mértékben a kapcsolódó vizsgálatok során beszerzett bizonyítékokon alapultak, és az adóhatóság mulasztása a per során nem volt orvosolható, ezért az eljárási jogszabálysértés következtében az adóhatározatok megalapozatlanná váltak, és e jogsértés önmagában megalapozta a támadott határozatok hatályon kívül helyezését.
A Kúria kiemelte, hogy a Glencore-ügyben hozott ítélet szerint sem korlátlan az adózó iratbetekintési lehetősége, az adózó joga nem terjed ki arra, hogy az adóhatóság az iratokat kérelem nélkül, mintegy automatikusan bocsássa a rendelkezésére. Utalt továbbá a Kúria a Kfv.I.35.087/2021/6. precedensképes határozatban kifejtettekre, amely szerint: „a Glencore ítéletnek a védelemhez hasznos információk, adatok megismerhetőségére vonatkozó fordulata nem eredményezi a védelemhez való jog tiszteletben tartása elvének abszolút követelménnyé való alakítását.” Ez következik az iratbetekintéssel kapcsolatos EUB ítélkezési gyakorlatból, (C–430/19. sz. SCC.F. SRL ügyben hozott ítéletben tett megállapítások), amelyeket az elsőfokú bíróság nem hagyhatott volna figyelmen kívül. Mindezek folytán a Kúria a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte, az elsőfokú bíróságot új eljárásra és új határozat hozatalára utasította. (Kfv.VI.35.172/2023/7.)
Mely ágazatokra fókuszál idén a NAV, és milyen ellenőrzési irányok határozzák meg a 2024-es évet? Olvassa el korábbi cikkünket itt!
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól