Ez a tartalom 759 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A Magyar Közlöny július 27-én megjelent 127. számában 3 törvény és 5 kormányrendelet jelent meg, ezek között szerepel a Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2022. évi XXIV. törvény. A jogszabályban szereplő változások csaknem valamennyi adónemet érintik, július és augusztus végi hatálba lépéssel. Az alábbiakban a nyártól érvényes áfa változásokat tekintjük át.
A csoportos adóalany megszűnésével a csoportos adóalany tagjai jellemzően változatlanul folytatják a gazdasági tevékenységüket, melynek kapcsán számos esetben felmerülhet a csoportos adóalanyiság időszaka alatt megvalósult gazdasági eseményekkel kapcsolatos olyan korrekció, mely a csoportos adóalanyiság időszaka alatt benyújtott bevallások önellenőrzését teszi szükségessé. Jelenleg a szabályozás nem rendezi, hogy a csoportos adóalanyiság megszűnését követően bármely volt csoporttagnak lenne arra vonatkozó jogosultsága, hogy a csoportos adóalanyiság időszakára vonatkozóan önellenőrzést nyújthasson be. Ezért a törvény előírja, hogy a csoportos adóalanyiság fennállásának időszakával megegyezően a csoportos adóalanyiság megszűnését követően is a csoportos adóalanyiságban résztvevő tagok által kijelölt képviselő tehet a megszűnt csoportos adóalany nevében érvényes jognyilatkozatot az áfa kötelezettség vonatkozásában.
(Lásd: Áfa tv. 8. § (4) bekezdés; hatályos: kihirdetést követő nap, azaz 2022. július 28.)
Minden egyéb nyári adóváltozásról olvasson a Digitális Adókommentárban, amit most díjmentesen érhet el az Adópraxis demo fiókjában!
Bővülnek az adóalap utólagos csökkentésének esetei: pénzvisszafizetés esetén ugyanis az utólagos adóalapcsökkentési jog akkor is megilleti az adóalanyt, ha a pénzvisszatérítést nem közvetlenül a végső fogyasztó részére teljesíti, feltéve, hogy a végső fogyasztó a pénzvisszatérítésre jogosító ügylet tekintetében előzetesen felszámított adó levonására sem részben, sem egészben nem jogosult, és a pénzvisszatérítés adó nélküli összege a pénzvisszatérítésre jogosító termékértékesítés, szolgáltatás-nyújtás adóalapjába beletartozik.
Az új szabályozás az Európai Unió Bírósága C-717/19. számú előzetes döntéshozatali ügyében (Boehringer-ügy) hozott ítéletét veszi figyelembe, ugyanis lehetővé teszi adott esetben a gyógyszer-forgalmazók számára a korábban kiszámlázott árbevételük vonatkozásában az utólagos adóalapcsökkentést az ún. támogatásvolumen-szerződésekhez kapcsolódóan, mivel ezen szerződések alapján árbevételük egy részét az értékesítést követően visszafizetik a NEAK-nak. Az utólagos adóalapcsökkentésnek nem lesz feltétele, hogy a pénzvisszatérítés adó nélküli összege azon pénzvisz-szatérítésre jogosító termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás adóalapjába tartozzon, amelyre tekintettel az adóalany azt biztosítja. Feltétel azonban, hogy a pénzvisszatérítésre jogosító termékértékesítések, szolgáltatásnyújtások tekintetében alkalmazandó adómérték azonos legyen. Az utólagos adóalapcsökkentésre legkorábban a pénzvisszatérítés teljesítésének időpontját magában foglaló adómegállapítási időszakban kerülhet sor, a törvényben meghatározott dokumentumok birtokában. Az új rendelkezést azokban az esetekben alkalmazható először, amikor a pénzvisszatérítést az adóalany a törvény hatálybalépésének napján (kihirdetést követő nap, azaz 2022. 07. 28.) vagy azt követő időpontban teljesíti. Átmeneti szabály alapján azonban a rendelkezés már a 2021. december 31-ét követően teljesített pénzvisszatérítések esetében is alkalmazható, feltéve, hogy az adóalany a pénz-visszatérítésből fakadó adóalap-csökkentési igényét más módon nem érvényesítette.
A jogszabály olyan értékesítési konstrukciókat kíván kezelni, amikor az értékesítő adóalany az értékesítési láncban nincs közvetlen kapcsolatban azzal a vevővel, aki azt a terméket, szolgáltatást megvásárolja, amelyet az értékesítő az értékesítési lánc egy korábbi fázisában eladott, így az értékesítő nem tud az általa történő értékesítés során alkalmazott ellenértéken keresztül pénzbeli kedvezményt biztosítani a vevő részére. A pénzbeli kedvezmény biztosításához harmadik felet használ fel, amelynek a részére a vevőnek továbbnyújtandó kedvezményt átadja.
Az értékesítő abban az esetben csökkentheti az adóalapját az általa biztosított kedvezmény adó nélküli összegével, ha a kedvezmény adó nélküli összege a vevő részére történő értékesítés adóalapjába beépül vagy beépült. Ezáltal lehet ugyanis biztosítani, hogy az adóalap csökkentése ne eredményezzen adóbevétel kiesést végső fogyasztói szinten. A rendelkezés alkalmazásának ugyanakkor nem feltétele az, hogy az adóalany által a vevőnek biztosított kedvezmény annak a termékértékesítésnek, szolgáltatásnyújtásnak az adóalapjába épüljön be, amelyre vonatkozóan a kedvezményt biztosította, az történhet egy későbbi értékesítés vonatkozásában is. Feltétel azonban ez esetben, hogy azon termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás, amelyre tekintettel a kedvezményt adták, és azon termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás, amelynek adóalapjába a kedvezmény összege beletartozik, azonos adómérték alá tartozzon.
A támogatásvolumen-szerződés alapján teljesített befizetésből fakadó utólagos adóalap-csökkentési igény érvényesítése esetén az adóalanynak nem kell önellenőrzést végeznie, hanem legkorábban a pénzvisszatérítés teljesítésének időpontját magában foglaló adó-megállapítási időszakban számolhatja el az érintett összeget.
Átmeneti szabályként került rögzítésre, hogy az adóalap-csökkentésre vonatkozó új szabályok főszabály szerint azon esetekben alkalmazhatók, ha az adóalap-csökkentésre jogosító pénzvisszatérítést ezen új szabályok hatályba lépésének napján vagy azt követően teljesítette az adóalany. Az újonnan bevezetendő utólagos adóalap-csökkentésre vonatkozó előírások nem alkalmazhatóak azonban fordított adózás esetén, ki kell emelni, hogy a pénzvisszatérítés összegét ez esetben is olyannak kell tekinteni, mint amely az adó összegét is tartalmazza.
(Lásd: Áfa tv. 77. § (4a) és (b) bekezdés; 78. § (5) bekezdés; 153/B. § (1) bekezdés; 355. § (1) és (2) bekezdés. Hatályos: kihirdetést követő nap, azaz 2022. július 28.)
A 2023-as költségvetés megalapozásával összefüggő adócsomag további, mintegy 30, nyártól érvényes adóváltozását megtalálhatja Digitális Adókommentárunk frissítésében.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól