Ez a tartalom 240 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
Habár valamennyi TB kifizetőhely önállóan dolgozik, de ettől függetlenül havi elszámolásban jelentési kötelezettsége is van a Magyar Államkincstár felé. Ezen felül a TB kifizetőhelyet is bármikor ellenőrzés alá vonhatják, mely ellenőrzés – hasonlóan bármelyik ellenőrzéshez –megállapításokkal zárul.
Az ellenőrzést illetően előfordulhat olyan eset is, amikor az ellenőrzés évekkel később következik be, a már bekövetkezett táppénzes időszakhoz képest.
Ha pedig az ellenőrzés elmarasztaló megállapításokat is tartalmaz a táppénz elszámolását illetően, akkor még azzal a nehézséggel is szembe kell nézni, hogy az érintett munkavállalók már régen kiléptek a cégtől, ugyanakkor az elszámolás tekintetében még további járandóságuk is lehet.
Egy vállalkozás TB kifizetőhelyet üzemeltetett, viszont az ellenőrzésére csak a későbbiekben került sor, mégpedig a tavalyi, tehát a 2023-as adóévben. Az ellenőrzés során megállapították, hogy 2019-től 2021-ig terjedő időszakban még három fő részére pótlólagos táppénzt, illetve gyed kifizetést kell teljesíteni. Az említett három dolgozó viszont már nem alkalmazottja a munkáltatónak, mivel a köztes időszakban a munkaviszonyuk megszűnt.
Több kérdés is felmerül.
Kérdéses például, hogy melyik járulékbevallásban kell szerepeltetni az ellenőrzés által megállapított kifizetéseket, vagyis a korábbi munkavállalóknak járó pótlólagos táppénzt? Milyen bevallási, levonási, adó- és járulékfizetési kötelezettség merülhet fel ezekben az esetekben? Önellenőrizni kell az érintett időszakokat vagy a kifizetéskori bevallásban a kifizetéskori járulékmértékekkel kell a kifizetést teljesíteni? Mivel évek teltek el a jogosan járó kifizetésekre vonatkozóan, ezért annak a pontosítása is szükséges, hogy a kifizetésekre felszámított kamat milyen módon adózik.
Mivel pótlólagos táppénz-kifizetéséről van szó, első lépésként a pótlólagos táppénz ok-okozati összefüggését kell megállapítani.
Sokszor előfordul ugyanis az, hogy a munkáltató nem mindig kapja meg időben a keresőképtelenségre vonatkozó orvosi igazolásokat, amely miatt a bérszámfejtés sem lehet pontos. A táppénz elszámolása ugyan összefügg a bérszámfejtéssel, viszont annak kifizetése elkülönül a bérszámfejtéstől. A leadott orvosi igazolás alapján a keresőképtelenség ugyanis minden esetben megállapítható, amely egyúttal a táppénzre való jogosultságot is jelenti.
Feltehető, hogy a kérdéses esetben a pótlólagos táppénz elszámolása a külső ellenőrzés következménye (ami az említett 2019-től 2021-ig terjedő időszakra vonatkozik), amely az érintett munkavállalókat illetően még biztosítási időszaknak minősült. TB kifizetőhelyként viszont a korábbi táppénz elszámolásának hibája miatt kell sort keríteni a pótlólagos táppénz kifizetésére. Ebben irányadó még az ellenőrzés jegyzőkönyve, ami tartalmilag nem ismeretes, ezért csak a kérdéses esetre vonatkozó megállapításokra lehet hagyatkozni.
Ami biztos, hogy az idő múlására tekintettel a pótlólagos táppénzek kifizetését önellenőrizni kell.
Az önellenőrzés dolgozóként értelemszerűen azt az időszakot jelenti, amikor a táppénzellátás ténylegesen felmerült. Feltételezhető, hogy az érintett táppénzes időszakban csökkentett (a tényleges munkában töltött napokra irányadóan) munkabér kifizetésére is sor került, akkor az önellenőrzésben (08-as bevallás) a munkabért és járulékait nem kell feltüntetni, viszont a táppénzes időszakot igen. Feltételezhető az is, hogy a keresőképtelenség idejére nem történt munkabér számfejtése, ebből következően a munkavállaló a vonatkozó időszakra csak táppénzellátásra volt jogosult. Ezeknek a kérdéseknek a tisztázásában is az ellenőrzés jegyzőkönyve az irányadó. Az önellenőrzéshez kapcsolódóan viszont minden olyan bevallást is el kell küldeni a MÁK felé, amely TB kifizetőhelyként a vállalkozást érinti. Feltehetően az ellenőrzés is azért volt, mert a táppénz nem került pontosan elszámolásra, és ezt a vonatkozó, a MÁK-hoz érkező dokumentumok is megerősítették. A táppénz korrekciója alapján az elszámoláshoz igazodóan a kifizetőnek igazoláskiadási kötelezettsége is keletkezik a magánszemélyek felé.
Kamat elszámolása esetén irányadó, hogy kamatot csak pénzintézet fizethet. A kamatszámítás szerint képződött jövedelem, hivatkozással a Szja törvény 65. § (1) bekezdésére, nem minősül kamatjövedelemnek. Ez a jogszabályhely tételesen felsorolja, hogy mely jövedelmek tartoznak a kamatjövedelmekhez, viszont esetünkben a kamatként számított összeg nem szerepel a felsoroltak között. A kamatelszámolás során így a kiszámított összeg a magánszemély egyéb bevételeként lesz adóköteles, amely után a magánszemély összevont jövedelemként adózik. A számított kamat után (ami valójában egyéb bevétel) a kifizetőnek levonási (szja 15%), bevallási és befizetési kötelezettsége keletkezik, amelyről a magánszemélynek igazolást is kell kiállítani. A magánszemély pedig az éves bevallásában szerepelteti az összeget a kifizetőtől kapott igazolás alapján.
Mivel a nevezett kamatjövedelem gyakorlatilag egyéb jövedelemként adóköteles, ezért a megállapított kamat (egyéb bevétel) összege után a kifizetőnek 13% szocho-fizetési kötelezettsége is keletkezik a Szocho törvény 3. § (3) bekezdése alapján.
Mindent egybevetve, a TB kifizetőhely kapcsán elvégzett szakmai munka alapos precizitást jelent. A keresőképtelenséget illetően ugyanis előfordulhatnak olyan esetek is, amikor a munkavállaló ténylegesen nem beteg, így pl. egy leendő anya a várandóssága, valamint a rövidesen bekövetkező szülése miatt nem képes ellátni munkáját, és nincs jogosultsága csecsemőgondozási díjra sem. De ide sorolhatók szintén a gyermekek tekintetében felmerülő esetleges kórházi kezelések, valamint az otthoni ápolás is a gyermek tizenkét éves koráig. Ezeken az eseteken felül léteznek egyéb esetek is a szülő és gyermek kapcsolatában, amikor a szülő jogosan veszi igénybe a táppénzes ellátást, így ezekben az esetekben is megállapítható a keresőképtelenség fennállása.
Ezekben az esetekben, illetve valamennyi olyan esetben, amikor a táppénzre való jogosultság megállapítható, abból kell kiindulni, hogy a táppénz összegszerűségének megállapítására a munkavállaló 180 napi jövedelmét kell figyelembe venni. Némileg bonyolíthatja a táppénz számítását az az eset, amikor valamiért a munkavállalónak nincs egybefüggő 180 napi jövedelme. Ekkor olyan 120 napi jövedelmet kell megállapítani a dolgozó esetében visszamenőlegesen, amely időszakra vonatkoztatva a dolgozó jövedelemmel rendelkezett. Mindkét esetben előfeltétel, hogy a nevezett jövedelmek eseteiben csak a NAV-hoz beérkezett bevallásokat és befizetéseket lehet a táppénz számítására vonatkozóan figyelembe venni.
A táppénzre való jogosultság kezdő napja a betegszabadság lejártát követő első nap lesz. A táppénz tényleges összegének megállapítására a táppénz időtartamának alapján még további feltételek is vonatkoznak, melynek elszámolása az ezzel a feladattal megbízott munkatárs kötelezettsége lesz. Elvi nehézséget jelenthet az a tény, hogy amennyiben a munkavállaló biztosítási jogviszonya az adott cégnél megszűnik, ezt követően a táppénz folyósítására sem kerülhet sor. Ezért is fontos, hogy a TB kifizetőhelyek nagyon alapos és precíz munkát végezzenek, ezzel is elkerülve egy esetleges későbbi hatósági ellenőrzés elmarasztaló megállapításait.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól