Ez a tartalom 1254 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A Kormány által a 105/2020. (IV. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szerint meghirdetett támogatási program keretében a munkavállaló a munkáltatóval közösen benyújtott kérelem alapján támogatást kaphat, ha a munkahely megőrzése érdekében csökkentett munkaidőt alkalmaznak.
A támogatási programban a csökkentett munkaidő – a veszélyhelyzet kihirdetését követően módosításra kerülő munkaszerződés szerint – háromhavi átlagban legalább a módosítás előtti munkaszerződés szerinti munkaidő felét elérő, de a 70 százalékát meg nem haladó részmunkaidő, amely legalább napi négy óra munkaidőnek megfelelő tartamú.
A támogatási programban a munkáltatónak vállalnia kell, hogy nem szünteti meg a munkavállaló munkaviszonyát, a munkavállaló munkaidejére és egyéni fejlesztési idejére bért fizet, a munkavállalónak pedig azt kell vállalnia, hogy munkát végez és az egyéni fejlesztési időben a munkaadó rendelkezésére áll, az állam pedig meghatározott mértékben kompenzálja a munkavállalónak a jövedelem kiesését.
Az egyéni fejlesztési idő alatt a munkavállaló – a munkaköréhez, vagy a munkaadó tevékenységéhez kapcsolódó fejlesztés érdekében – mentesül a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő 30 százalékának megfelelő mértékben a munkavégzési kötelezettség teljesítése alól.
A jövedelemtámogatás a kieső munkaidőre, 3 hónap időtartamra, a kérelem benyújtását követő időszakra igényelhető.
A Rendelet tételesen felsorolja, hogy milyen feltételek fennállása esetén igényelhető a csökkentett munkaidős foglalkoztatáshoz a támogatás, és tételesen felsorolja azokat a kötelezettségeket is, amelyeket vállalnia kell a munkaadónak, illetve a munkavállalónak a csökkentett munkaidős foglalkoztatás igénylésekor.
Amennyiben a munkáltató és a munkavállaló is megfelelnek a csökkentett munkaidős foglalkoztatás támogatási feltételeinek, és vállalják a Rendeletben meghatározott kötelezettségeket, akkor a munkáltatónak és a munkavállalónak közösen ki kell töltenie a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat honlapján közzétett, a támogatás igényléséhez rendszeresített formanyomtatványt.
A támogatási kérelmen nyilatkozni kell a támogatásra való jogosultság feltételeiről, a kötelezettségvállalásokról, és munkavállalónként – a munkáltatóra és a munkavállalóra vonatkozó adatokon kívül – fel kell tüntetni:
– a munkavégzés helyét,
– a munkakört,
– az eredeti napi átlagos munkaidőt,
– a csökkentett munkaidőt (ami alapján a támogatást kérik),
– a támogatás alapját képező nettó távolléti díj összegét,
– az egyéni fejlesztési időre járó bér összegét,
– az igényelt támogatás mértékét és összegét,
– az igényelt támogatás kezdetét és végét.
A támogatás mértéke a veszélyhelyzet kihirdetésének napja szerinti esedékességgel megállapított havi távolléti díj személyi jövedelemadó előleggel és járulékokkal csökkentett összegének a 30, 40 vagy 50 százalékban kieső munkaidőre járó arányos részének a 70 százaléka.
A támogatás havi összegének meghatározásakor a maximálisan figyelembe vehető távolléti díj adókkal és járulékokkal csökkentett összege nem haladhatja meg a kérelem benyújtásakor hatályos, adókkal és járulékokkal csökkentett kötelező legkisebb munkabér kétszeresét, vagyis – a 161.000 forint kétszeresének a nettóját – a 214.130 forintot.
Az egyéni fejlesztési időre fizetendő bér (azaz a csökkentett munkaidő miatt kieső munkaidő 30 százalékának megfelelő időre eső bér) az az összeg, amellyel a támogatás és a csökkentett munkaidőre járó bér közösen eléri a támogatás időtartama alatt a munkavállalónak a veszélyhelyzet kihirdetésének napja szerinti esedékességgel megállapított havi távolléti díját.
LÁSSUK A PÉLDÁKAT!
1. példa:
Ha a támogatás alapjául szolgáló távolléti díj havi bruttó összege a munkaidőcsökkentés előtt a minimálbérnek megfelelő összegű, azaz 161.000 forint
|
Eredeti megállapodás szerint |
50%-os munkaidő csökkentés esetén |
40%-os munkaidő csökkentés esetén |
30%-os munkaidő csökkentés esetén |
Napi munkaidő |
8 óra |
|
|
|
Csökkentett munkaidő |
|
4 óra |
4,8 óra |
5,6 óra |
Kieső munkaidő |
|
4 óra |
3,2 óra |
2,4 óra |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (bruttó) |
161 000 Ft |
|
|
|
Csökkentett munkaidőre járó bruttó bér |
|
80 500 Ft |
96 600 Ft |
112 700 Ft |
Kiesett munkaidőre járó bruttó távolléti díj |
|
80 500 Ft |
64 400 Ft |
48 300 Ft |
Ebből: egyéni fejlesztési időre járó bruttó bér (30%) |
|
24 150 Ft |
19 320 Ft |
14 490 Ft |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (nettó) |
107 065 Ft |
|
|
|
Támogatás alapjául szolgáló összeg, maximum 214.130 forint arányos része |
|
53 533 Ft |
42 826 Ft |
32 120 Ft |
Csökkentett munkaidőre járó nettó bér |
|
53 533 Ft |
64 239 Ft |
74 946 Ft |
Egyéni fejlesztési időre járó nettó bér |
|
16 060 Ft |
12 848 Ft |
9 636 Ft |
Támogatás (a nettó távolléti díj kieső munkaidőre járó arányos részének a 70%-a) |
|
37 473 Ft |
29 978 Ft |
22 484 Ft |
Munkavállaló nettó jövedelme |
|
107 065 Ft |
107 065 Ft |
107 065 Ft |
|
|
|
|
|
Munkáltatót terhelő bérköltség |
161 000 Ft |
104 650 Ft |
115 920 Ft |
127 190 Ft |
Munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás (17,5% + 1,5%) |
30 590 Ft |
19 884 Ft |
22 025 Ft |
24 166 Ft |
Munkáltatót terhelő költség |
191 590 Ft |
124 534 Ft |
137 945 Ft |
151 356 Ft |
Költségcsökkenés |
|
67 057 Ft |
53 645 Ft |
40 234 Ft |
2. példa:
Ha a támogatás alapjául szolgáló távolléti díj havi bruttó összege a munkaidőcsökkentés előtt a garantált bérminimumnak megfelelő összegű, azaz 210.600 forint
|
Eredeti megállapodás szerint |
50%-os munkaidő csökkentés esetén |
40%-os munkaidő csökkentés esetén |
30%-os munkaidő csökkentés esetén |
Napi munkaidő |
8 óra |
|
|
|
Csökkentett munkaidő |
|
4 óra |
4,8 óra |
5,6 óra |
Kieső munkaidő |
|
4 óra |
3,2 óra |
2,4 óra |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (bruttó) |
210 600 Ft |
|
|
|
Csökkentett munkaidőre járó bruttó bér |
|
105 300 Ft |
126 360 Ft |
147 420 Ft |
Kiesett munkaidőre járó bruttó távolléti díj |
|
105 300 Ft |
84 240 Ft |
63 180 Ft |
Ebből: egyéni fejlesztési időre járó bruttó bér (30%) |
|
31 590 Ft |
25 272 Ft |
18 954 Ft |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (nettó) |
140 049 Ft |
|
|
|
Támogatás alapjául szolgáló összeg, maximum 214.130 forint arányos része |
|
70 025 Ft |
56 020 Ft |
42 015 Ft |
Csökkentett munkaidőre járó nettó bér |
|
70 025 Ft |
84 029 Ft |
98 034 Ft |
Egyéni fejlesztési időre járó nettó bér |
|
21 007 Ft |
16 806 Ft |
12 604 Ft |
Támogatás (a nettó távolléti díj kieső munkaidőre járó arányos részének a 70%-a) |
|
49 017 Ft |
39 214 Ft |
29 410 Ft |
Munkavállaló nettó jövedelme |
|
140 049 Ft |
140 049 Ft |
140 049 Ft |
|
|
|
|
|
Munkáltatót terhelő bérköltség |
210 600 Ft |
136 890 Ft |
151 632 Ft |
166 374 Ft |
Munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás (17,5% + 1,5%) |
40 014 Ft |
26 009 Ft |
28 810 Ft |
31 611 Ft |
Munkáltatót terhelő költség |
250 614 Ft |
162 899 Ft |
180 442 Ft |
197 985 Ft |
Költségcsökkenés |
|
87 715 Ft |
70 172 Ft |
52 629 Ft |
3. példa:
Ha a támogatás alapjául szolgáló távolléti díj havi bruttó összege a munkaidőcsökkentés előtt a minimálbér kétszeresének megfelelő összegű, azaz 322.000 forint
|
Eredeti megállapodás szerint |
50%-os munkaidő csökkentés esetén |
40%-os munkaidő csökkentés esetén |
30%-os munkaidő csökkentés esetén |
Napi munkaidő |
8 óra |
|||
Csökkentett munkaidő |
4 óra |
4,8 óra |
5,6 óra |
|
Kieső munkaidő |
4 óra |
3,2 óra |
2,4 óra |
|
|
||||
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (bruttó) |
322 000 Ft |
|
|
|
Csökkentett munkaidőre járó bruttó bér |
|
161 000 Ft |
193 200 Ft |
225 400 Ft |
Kiesett munkaidőre járó bruttó távolléti díj |
|
161 000 Ft |
128 800 Ft |
96 600 Ft |
Ebből: egyéni fejlesztési időre járó bruttó bér (30%) |
|
48 300 Ft |
38 640 Ft |
28 980 Ft |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (nettó) |
214 130 Ft |
|
|
|
Támogatás alapjául szolgáló összeg, maximum 214.130 forint arányos része |
|
107 065 Ft |
85 652 Ft |
64 239 Ft |
Csökkentett munkaidőre járó nettó bér |
|
107 065 Ft |
128 478 Ft |
149 891 Ft |
Egyéni fejlesztési időre járó nettó bér |
|
32 120 Ft |
25 696 Ft |
19 272 Ft |
Támogatás (a nettó távolléti díj kieső munkaidőre járó arányos részének a 70%-a) |
|
74 946 Ft |
59 956 Ft |
44 967 Ft |
Munkavállaló nettó jövedelme |
|
214 130 Ft |
214 130 Ft |
214 130 Ft |
|
|
|
|
|
Munkáltatót terhelő bérköltség |
322 000 Ft |
209 300 Ft |
231 840 Ft |
254 380 Ft |
Munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás (17,5% + 1,5%) |
61 180 Ft |
39 767 Ft |
44 050 Ft |
48 332 Ft |
Munkáltatót terhelő költség |
383 180 Ft |
249 067 Ft |
275 890 Ft |
302 712 Ft |
Költségcsökkenés |
|
134 113 Ft |
107 290 Ft |
80 468 Ft |
4. példa:
Ha a támogatás alapjául szolgáló távolléti díj havi bruttó összege a munkaidőcsökkentés előtt 400.000 forint
|
Eredeti megállapodás szerint |
50%-os munkaidő csökkentés esetén |
40%-os munkaidő csökkentés esetén |
30%-os munkaidő csökkentés esetén |
Napi munkaidő |
8 óra |
|
|
|
Csökkentett munkaidő |
|
4 óra |
4,8 óra |
5,6 óra |
Kieső munkaidő |
|
4 óra |
3,2 óra |
2,4 óra |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (bruttó) |
400 000 Ft |
|
|
|
Csökkentett munkaidőre járó bruttó bér |
|
227 300 Ft |
261 840 Ft |
296 380 Ft |
Kiesett munkaidőre járó bruttó távolléti díj |
|
172 700 Ft |
138 160 Ft |
103 620 Ft |
Ebből: egyéni fejlesztési időre járó bruttó bér (30%) |
|
60 000 Ft |
48 000 Ft |
36 000 Ft |
|
|
|
|
|
Távolléti díj havi összege a munkaidőcsökkentés előtt (nettó) |
266 000 Ft |
|
|
|
Támogatás alapjául szolgáló összeg, maximum 214.130 forint arányos része |
|
107 065 Ft |
85 652 Ft |
64 239 Ft |
Csökkentett munkaidőre járó nettó bér |
|
151 155 Ft |
174 124 Ft |
197 093 Ft |
Egyéni fejlesztési időre járó nettó bér |
|
39 900 Ft |
31 920 Ft |
23 940 Ft |
Támogatás (a nettó távolléti díj kieső munkaidőre járó arányos részének a 70%-a) |
|
74 946 Ft |
59 956 Ft |
44 967 Ft |
Munkavállaló nettó jövedelme |
|
266 000 Ft |
266 000 Ft |
266 000 Ft |
|
|
|
|
|
Munkáltatót terhelő bérköltség |
400 000 Ft |
287 300 Ft |
309 840 Ft |
332 380 Ft |
Munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás (17,5% + 1,5%) |
76 000 Ft |
54 587 Ft |
58 870 Ft |
63 152 Ft |
Munkáltatót terhelő költség |
476 000 Ft |
341 887 Ft |
368 710 Ft |
395 532 Ft |
Költségcsökkenés |
|
134 113 Ft |
107 290 Ft |
80 468 Ft |
Lezárva: 2020. április 18.
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól