Ez a tartalom 1149 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A világjárvány megváltoztatta a távmunka szerepét a hazai foglalkoztatásban is. Három éve Magyarországon a munkavállalók 3,7 százaléka, kb. 144 ezer munkavállaló dolgozott távmunkásként. 2020 tavasza, a pandémia első hulláma hozta a drasztikus változást. Két szempont, a munkaadói gazdasági érdek és a munkavállalói biztonság érvényesítése vezetett ahhoz, hogy – ahol lehetséges volt – számos munkáltató a rendkívüli jogrend adta lehetőséggel élve elrendelte vagy lehetővé tette a távmunkát, vagy az otthoni munkavégzést. 2020 májusában kb. 760 000 fő dolgozott távmunkásként vagy – a jogszabályban egyébként nem rendezett – home office-ban.
2021 februárjára ugyan visszaesést regisztráltak – 482 000 dolgoztak ebben a két formában, ez az összes munkavállaló kb. 11 százalékát jelentette – de még mindig 3,5-ször annyit, mint ahányan 2018-ban távmunkában vagy home office-ban dolgoztak.
A veszélyhelyzet jelenleg 2022. január 1-ig tart, a megváltozott szabályok tehát decemberben még biztosan alkalmazhatóak. A járványhelyzetet figyelve azonban szinte biztosra vehető, hogy az Mt. 196-197. §-aiban szabályozott távmunka továbbra is egyre népszerűbb foglalkoztatási forma lesz.
2021. július 3-tól módosult a távmunkával kapcsolatos szabályok alkalmazásáról szóló 487/2020. (XI. 11.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: 487/2020. Korm. rendelet). A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges azonnali intézkedésekről szóló 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet szerint a munkáltató a munkavállaló számára az otthoni munkavégzést (home office) és a távmunkavégzést egyoldalúan elrendelhette. A távmunka tekintetében – kétségtelenül magasabb szempont alapján – felülírta a munka törvénykönyvét [Mt.]., ami ehhez a munkaszerződésben történő megállapodást követeli meg. A különös rendeleti norma az első veszélyhelyzet végéig volt hatályban, és ezt a lehetőséget a jogalkotó nem reinkarnálta a tavaly ősszel erőre kapó, a korábbihoz képest nagyságrendileg több fertőzöttet és áldozatot követelő újabb vírushullámok okán.
A 487/2020. Korm. rendelet továbbra is fenntartja a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 86/A. §-ában megfogalmazott a távmunkára vonatkozó szabályai helyett a rendeleti szabályozást. A módosított rendelkezés szerint a távmunkavégzés – a munkáltatóval kötött megállapodás alapján
A másik rendeleti szabály csak a jogforrási szint vonatkozásában hoz újat. E szerint a munkáltató a munkavállalót tájékoztatja az Mvt. VI. fejezetében meghatározott munkahelyi munkavédelmi tanácskozási és érdekképviseleti lehetőségekről és gyakorlatról, továbbá az ezzel összefüggő feladatot ellátó felelős személyekről, elérhetőségük adatairól [487/2020. Korm. rendelet 1. § (3) bek.]. Ugyanezt olvashatjuk az Mvt. 86/A. (6) bekezdésének első mondatában. Annyi változás ugyanakkor mégis van, hogy a 487/2020. Korm. rendelet szélesíti a távmunka fogalmát, annak munkaeszköze nem csak a számítógép lehet (lásd erről a „Bővülő eszköztár – munkavégzés nem csak számítástechnikai eszközzel” címnél írtakat!)
A 487/2020. Korm. rendelet módosításának következő szabálya csupán annyit változott, hogy a korábbitól eltérő paragrafusban találjuk.
A számítástechnikai eszközzel végzett távmunka esetén a munkáltató írásban tájékoztatja a munkavállalót a munkavégzéshez szükséges, az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények szabályairól.
Magyarázatként annyit fűzünk ehhez, hogy kizárólag e szabály betartása akkor elegendő, ha a munkáltató biztosítja a távmunkavégzés eszközét. Ha viszont a munkavállalóé a számítógép, el kell végeznie a munkaadónak a kockázatértékelést. Ezen túlmenően a munkáltató köteles felhívni a figyelmet arra, hogy a munkavégzés helyét a távmunkavállaló az előbb említett biztonságos munkakörülmények teljesülésére figyelemmel válassza meg.
Az Mvt.-nek a veszélyhelyzet alatt nem alkalmazandó rendelkezése a munkáltatónak a távmunkavégzés helyszínén történő ellenőrzését szabályozza. A 487/2020. Korm. rendelet módosítása szerint a munkáltató a munkavédelmi szabályok megtartását – eltérő megállapodás hiányában – számítástechnikai eszköz alkalmazásával távolról ellenőrizheti [1/A. § (1) bek.]. Azaz a „főnök” személyes megjelenése helyett valamely, a vizuális kapcsolatot lehetővé tévő informatika rendszer segítségével.
A 487/2020. Korm. rendelet a veszélyhelyzet tartamára részben megváltoztatja, kibővíti a távmunka törvényi meghatározását. Az Mt. szerint a távmunkavégzés meghatározásának egyik mellőzhetetlen eleme, hogy a tevékenységet számítástechnikai eszközzel végzik [196. § (1) bek.].
A jogszabálymódosítás ugyanakkor a nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunkáról is szól, amely esetén a felek írásban megállapodnak a munkavégzés helyéről (távmunkavégzési hely).
Ennek lehetőségét a gyakorlatban a munkaköri feladatok ellátásának körülményei alapvetően befolyásolják. Mely, az eddig a munkahelyen végzett tevékenység folytatható lakásunk falai között?! Úgy, hogy egyébként a lakóhely rendeltetésszerű használatát sem akadályozza, figyelemmel a velünk együtt élőkre.
A nem számítástechnikai eszközzel végzett távmunka csak a munkáltató által munkavédelmi szempontból előzetesen megfelelőnek minősített helyen folytatható. A távmunkavégzési helyen a munkavállaló a munkáltató hozzájárulása nélkül nem változtathatja meg a munkakörülményeket. A munkáltató rendszeresen köteles meggyőződni arról, hogy
Ezen túlmenően a munkáltató vagy megbízottja – így különösen az Mvt. 8. §-ában (munkabiztonsági szaktevékenységet végző személy), valamint az Mvt. 57. és 58. §-ában megjelölt személy (pl. a foglalkozás-egészségügyi szolgálat biztosításában közreműködő) – a kockázatértékelés elvégzése, balesetvizsgálat lefolytatása, valamint a munkakörülmények ellenőrzése céljából léphet be és tartózkodhat a távmunkavégzési helyként szolgáló ingatlan területén. E helyre a munkavédelmi képviselő a munkavállaló beleegyezésével léphet be és tartózkodhat.
A munkavédelmi hatósági ellenőrzés [Mvt. 81. § (4) bek.] a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet nem jelenthet. A munkavédelmi hatóság a munkáltatót és a munkavállalót az ellenőrzés megkezdése előtt legalább három munkanappal tájékoztatja. A munkáltató az ilyen céllal a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlan területére történő belépéshez szükséges hozzájárulást a munkavállalótól legkésőbb az ellenőrzés megkezdéséig kell, hogy beszerezze [487/2020. Korm. rendelet 1/A. § (2)-(8) bek.].
E rendelkezések ugyancsak megtalálhatók az Mvt.-ben, a 86/A. §-ban. A szabályozás indokát viszont alátámasztja, hogy az Mvt. szabályai kizárólag az Mt. szerinti, számítástechnikai eszközzel végzett távmunkára vonatkoznak. A munkavédelmi szabályok súlyát csökkentheti, hogy a munkáltató és a munkavállaló a rendeletben foglaltaktól megállapodással eltérhet [487/2020. Korm. rendelet 1/B. §].
A jogszabálymódosítás hátterében az a körülmény áll, hogy idén február 1-jén lépett életbe a 20/2021. (I. 28.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról. A távmunkával kapcsolatban elszámolható költség viszont az év első napján hatályos minimálbér összegéhez kapcsolódik.
A 487/2020. Korm. rendelet új szabálya szerint a veszélyhelyzet ideje alatt igazolás nélkül, költségként elszámolható tételnek minősül az Mt. távmunkavégzésre vonatkozó rendelkezéseinek megfelelően, a munkaszerződésében foglaltak szerint távmunkavégzés keretében munkát végző munkavállalónak, a távmunkavégzéssel összefüggésben költségtérítés címén fizetett összegből a felek által előzetesen meghatározott, de legfeljebb havonta a 2021. év esetében a 2021. február 1-jétől, az ezt követő évek esetében az adóév első napján érvényes havi minimálbér 10 százalékának megfelelő összeg.
2021-ben ez az összeg a 167 400 forint 10%-a, azaz 16740 forint.
Visszatérve a jogszabályhoz, ha a távmunkavégzés nem érinti az egész hónapot, ez a havi összegnek a távmunkavégzéssel érintett napokkal arányos része. Változatlan feltétel, hogy a magánszemély a távmunkavégzéssel összefüggésben a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 3. számú melléklet „I. Jellemzően előforduló költségek” cím 24. pont c) és d) alpontja szerint más költséget nem számol el [2. §].
A 487/2020. Korm. rendelet átmenetileg, a veszélyhelyzet tartamára „kiiktatja” az Mt. távmunkáról szóló 196. §-ának alkalmazhatóságát. Helyette belép a rendelet, amiben számos törvényi mondat köszön vissza.
Az Mt. szerint távmunkavégzés a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen rendszeresen folytatott olyan tevékenység, amelyet számítástechnikai eszközzel végeznek, és eredményét elektronikusan továbbítják [196. § (1) bek.]. A 487/2020. Korm. rendelet alapján viszont távmunka, ha a munkavállaló a munkát esetleg csak a munkaidő egy részében végzi a munkáltató telephelyétől elkülönült helyen [3. § (2) bek.]. Ezzel ténylegesen a veszélyhelyzet tartamára eltűnhet a különbség a távmunka és a kodifikálatlan, a gyakorlatban kialakult home office között. És ismét visszaköszön: a távmunka tekintetében nem jogszabályi feltétel, hogy a munkavállaló számítástechnikai eszközzel dolgozzon. Az Mt. alapján a munkaszerződésben meg kell állapodni a munkavállaló távmunkavégzés keretében történő foglalkoztatásában [196. § (2) bek]. Ez a törvényi szabály is csak formálisan nem érvényesül a veszélyhelyzet ideje alatt, mert a 487/2020. Korm. rendelet módosított 3. § (3) bekezdése megismétli az Mt. előbb idézett bekezdését.
A 487/2020. Korm. rendelet szerint – eltérő megállapodás hiányában – a távmunkavégzés során
a) a munkáltató utasítási joga a munkavállaló által ellátandó feladatok meghatározására terjed ki,
b) a munkáltató az ellenőrzési jogát távolról, számítástechnikai eszköz alkalmazásával gyakorolja,
c) a munkavállaló a munkáltató telephelyén a tárgyévben legfeljebb a munkanapok egyharmada esetén végez munkát, és
d) a munkáltató biztosítja, hogy a munkavállaló a területére beléphessen és más munkavállalóval kapcsolatot tartson [487/2020. Korm. rendelet 3. § (4) bek.].
Az a) pont megegyezik az Mt. 197. § (1) bekezdésével. Így a munkáltatói utasítási jognak a feladat meghatározására történő korlátozása csak akkor hozhat érdemi változást, ha nem számítástechnikai eszközzel történik a munkavégzés.
A b) pont újdonság, harmóniában a munkavédelmi szabályok veszélyhelyzetre szóló változásával.
A c) pont ugyancsak nóvum! E szabály szükségszerűen hiányzik az Mt.-ből, hiszen a számítógéppel dolgozó távmunkás éppen, hogy nem a munkáltató telephelyén dolgozik.
A d) pont viszont azonos az Mt. 196. § (5) bekezdésével.
A 487/2020. Korm. rendelet 3. § (5) bekezdése szerint, ha a munkáltató az ellenőrzés jogát a távmunkavégzés helyén gyakorolja, akkor az ellenőrzés nem jelenthet a munkavállaló, valamint a távmunkavégzés helyeként szolgáló ingatlant használó más személy számára aránytalan terhet. A rendeletben az Mt. 197. § (4) bekezdésének második mondata köszön vissza, a veszélyhelyzet tartamára változást csak a nem számítógéppel dolgozó távmunkás esetében hoz. Ugyanez a helyzet a 487/2020. Korm. rendelet következő szabályával. E szerint a munkáltató a távmunkát végző munkavállalónak minden olyan tájékoztatást köteles megadni, amelyet más munkavállalónak biztosít [3. § (6) bek.]. Ez a szöveg olvasható az Mt. 196. § (4) bekezdésében. A 487/2020. Korm. rendelet alapján a veszélyhelyzet idején nem kell alkalmazni az Mt. 196. §-ából azt a rendelkezést, miszerint a munkáltató – az Mt. 46. §-ában foglaltakon (a munkaviszony létrejöttéhez kapcsolódó tájékoztatási kötelezettség) túlmenően – tájékoztatja a munkavállalót
a) a munkáltató általi ellenőrzés,
b) a számítástechnikai vagy elektronikus eszköz használata korlátozásának szabályairól, továbbá
c) arról a szervezeti egységről, amelyhez a munkavállaló munkája kapcsolódik [196. § (3) bek.].
(Cikkünket teljes terjedelmében a Munkaügyi Tanácsadó decemberi számában olvashatják)
Próbálja ki az Adópraxist és a Digitális Adókommentárt két hétig teljesen díjmentesen és győződjön meg azok előnyeiről:
Az email címére elküldtük a megerősítő levelet amivel aktiválhatja a fiókját.
Rendelje meg az Adózási Módszertani Szemle és az adopraxis.hu digitális tudástár szolgáltatásunk!
Az Adózási Módszertani Szemle egy gyakorlatias megközelítésű online adószakmai havilap, amely átfogóan követi az adózás világának változásait. Minden nagyobb adónem és több fontos témakör állandó rovatot kapott: Áfa, SZJA, Társasági adó, TB és nyugdíj, járulékok és bérszámfejtés, Kisadók, Helyi adók, Számvitel és adózás összefüggései, Munkaügy és adózás összefüggései.
Az Adópraxis.hu egy folyamatosan frissülő digitális tudástár. Az oldalon megtalálja az aktuális és archív Adózási Módszertani Szemle lapszámokat, kérdéseket tehet fel szakértőinknek, olvashatja az adójogszabályokat és rendeleteket. Korlátlanul használhatja a Digitális Adókommentárt, valamint a szakmai videótárban megtekintheti az aktualitásokra fókuszáló legsikeresebb szakmai napjaink videofelvételeit.
Éves előfizetéséhez az alábbi szolgáltatások járnak még:
Adja meg az email címét, és küldünk egy levelet, amellyel megadhatja új jelszavát.
Tanácsadóink vonalainak foglaltsága esetén ügyfélszolgálatunk fogadja hívását. Szakértőink haladéktalanul, de legkésőbb hat munkaórán belül visszahívják. Szükség esetén ügyfélszolgálati kollégánkkal az Ön számára megfelelő időpontra kérhet visszahívást.
Gyorshírek és magyarázatok az adózási eljárásjog új szabályairól