Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 107. § (2) és (3) bekezdése előírja, hogy az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automataberendezéseket automata felügyeleti egységgel (a továbbiakban: AFE) kell ellátni, amely önállóan elkülöníthető zárt, elektronikus adattárolást és adatkommunikációt végez. Az AFE-ben tárolt adatokról az adózó rendszeresen köteles adatszolgáltatást teljesíteni az állami adó- és vámhatóság részére, amely adatokat az állami adó- és vámhatóság kizárólag az adózók ellenőrzéséhez, ellenőrzésre történő kiválasztásához, törvényben meghatározott feladatai ellátásához használhatja fel az adó megállapításához való jog elévülési idején belül.
E kötelezettség teljesítésének részletszabályai jelentek meg a Magyar Közlöny 2018. évi 38. számában, az élelmiszer-értékesítést kezelőszemélyzet nélkül végző automaták műszaki követelményeiről, az automaták üzemeltetéséről és szervizeléséről, valamint az automatákban rögzített adatoknak az állami adó- és vámhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 31/2016. (IX. 2.) NGM rendelet módosításáról szóló 7/2018. (III. 19.) NGM rendeletben.
A rendelet előírása szerint az adatszolgáltatási kötelezettség legkésőbb 2018. július 1-jétől terheli az üzemeltetőt. Amennyiben az AFE az automataberendezésbe ezen időpontot megelőzően kerül beszerelésre, akkor az adatszolgáltatási kötelezettség az AFE automataberendezésbe történő beszerelését követő üzembe helyezésétől kezdődően terheli az üzemeltetőt.
A rendelet arról is rendelkezik, hogy a hatályba lépését követően, azaz 2018. április 3. napját követően kiadott regisztrációs számmal rendelkező automataberendezés kizárólag AFE-vel ellátva helyezhető üzembe, és bejelentett szüneteltetés esetén az automataberendezés kizárólag AFE-vel ellátva üzemeltethető újra.
Az az automataberendezés, amely a rendelet hatálybalépését, azaz 2018. április 3. napját megelőzően kiadott regisztrációs számmal rendelkezik, és amelybe az AFE nem szerelhető be, a Magyar Posta erről szóló nyilatkozatának az üzemeltetővel való közléséig, de legfeljebb 2018. június 30. napjáig üzemeltethető. Amennyiben azonban a Magyar Posta, mint felügyeleti szolgáltató a rendelet hatályba lépését megelőzően, azaz 2018. április 3. napját megelőzően már közölte az erről szóló nyilatkozatát az üzemeltetővel, akkor az automataberendezés a rendelet hatályba lépését követő 30. napig, azaz 2018. május 3. napjáig üzemeltethető.
