Szakterületek:

  • munkajog
  • munkaügyi ellenőrzés
  • közszolgálati munkajog

Ez a tartalom 186 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.

Sofőrök bére külföldi fuvarozás esetén

2022. 03. 23.

A kérdésben szereplő cég külföldre vállal fuvarozást 3,5 t-nál kisebb járművel. A sofőr munkaszerződésében garantált bérminimumot kapja. Az EU területére a fuvarozás ideje alatt milyen munkabért kell elszámolni, ha pl. Magyarországról, Portugáliáig tart a fuvar? Milyen egyéb költségeket kell még a cégnek fizetnie?

A kérdésben szereplő cég fizeti az üzemanyag, a pályamatricák, útdíjak összegét (erre sofőrkártyát kap a cégtől.) A külföldön kötelező minimálbért milyen időtartamra kell elszámolni? Amennyiben 3 napot töltött Ausztriában akkor 3 x 24 órát, vagy csak a vezetéssel eltöltött időt kell elszámolni?

Munkáltató a munkavégzéssel kapcsolatos költségeket köteles megtéríteni a munkavállalónak. Ausztria területére belépő és ott munkát végző gépkocsivezetők számára ugyanazokat a juttatásokat kell biztosítani, mint amit az osztrák munkavállalók is megkapnak. Az ausztriai minimálbért csak a munkavégzés idején kell megfizetni.

Az Európai Unión belül a kiküldött munkavállalókra a fogadó ország foglalkoztatási szabályai és feltételei vonatkoznak vagyis, a minimálbér a fizetés nem lehet alacsonyabb a helyi minimálbérnél vagy az ágazatára vonatkozó kollektív szerződésekben rögzített bérnél.

Felhívom a figyelmet, hogy 2022. február 2-ától az Európai Unióban kiküldött munkavállalóként új, egységes európai uniós platformon kell regisztrálni azokat a gépkocsivezetőket, akik a kiküldetési irányelv szerinti európai uniós fuvarfeladatot végeznek. A közúti fuvarozó tevékenységi engedélyezés körébe beletartozik a 2,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, legfeljebb 3,5 tonna össztömegű járművek is.

2022. február 2-ától a mentesítésektől eltekintve, a közúti szállítási ágazatban dolgozó járművezetők kiküldetésére vonatkozó különös szabályokat megállapító 2020/1057/EU irányelv rendelkezéseit kell alkalmazni az európai uniós relációban fuvarfeladatot végző gépjárművezetőkre.

A kiküldetésnek minősülő tevékenységek bejelentésére létrehozott rendszer, az IMI (Belső Piaci Információs Rendszer) alrendszere: a „Közúti szállítás – kiküldetési nyilatkozat” (IMI-RTPD) platform (nyilatkozattételi portál). 

A kiküldetések bejelentésére egységes európai uniós, online bejelentési formátumot kell alkalmazni, mely minden tagállam nyelvén elkészíthető a platformon. Ezzel egyidejűleg, 2022. február 2-ától minden eddigi tagállami bejelentési eljárás (AT, DE, FR, stb.) megszűnik.

Vasas János (2022-03-23)